Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
De onbevlekte Erwin Mortier 09/05/2020
Restmens Marjolein Visser 09/05/2020
Wij zijn de wrekers over dit alles Conny Braam 09/05/2020
De berenrug Dimitri Bontenakel 09/05/2020
Een wrang feest: hoe velen de bevrijding niet overleefden Marjolein Bax 09/05/2020
Een huis genaamd Marseille. Leven aan een Amsterdamse gracht van de zeventiende eeuw tot nu Caroline Hanken 09/05/2020
Het land van de handen Luuk Gruwez 09/05/2020
Omstandigheden Koos van Zomeren 08/05/2020
Brugge. Een middeleeuwse metropool. 850-1550 Jan Dumolyn en Andrew Brown (red.) 08/05/2020
Hopper op de heuvel Roel Richelieu van Londersele 08/05/2020
Germaine Richier. De tovenares Jean-Louis Andral, Valérie Da Costa, Feico Hoekstra, Colin Lemoine en Sarah Wilson 08/05/2020
Het eerste transport. Het waargebeurde verhaal van 999 meisjes in Auschwitz Heather Macadam 08/05/2020
Pilgrim Fathers. Van Leiden naar het beloofde land, 1620 Frans Verhagen 08/05/2020
Omtrek van water Philippe Cailliau 08/05/2020
Welkom in Rome. Kruispunt van de wereldkerk Emmanuel Van Lierde 24/04/2020
Antony d’Ypres. Fotografen van de wederopbouw Piet Chielens, Dominiek Dendooven en Jan Dewilde 24/04/2020
De Grote Bach Atlas Govert Jan Bach 24/04/2020
Schenkingen aan het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen. 1818-2018 Leen De Jong, Nanny Schrijvers en Ulrike Müller 24/04/2020
Zijn naam is klein. Piet Hein en het omstreden verleden Simon Roozendaal 24/04/2020
Kinderen van de collaboratie Piet Boncquet 24/04/2020
12345678910...Laatste

Restmens

Marjolein Visser
Restmens
Podium, 2020, 208 blz., EUR 21,00
ISBN: 9789057592799

In een soort dubbelverhaal, waarbij afgeteld wordt naar een voor beide hoofdpersonages belangwekkende gebeurtenis op de zondag die eraan komt, voert Marjolein Visser de lezer in haar debuutroman ‘Restmens’ mee in de gedachte-  en gevoelswereld van twee mensen die  veroordeeld zijn tot een bestaan aan de zijlijn van de samenleving. Of, zoals de die komende zondag veertig wordende David het verwoordt: net als de migranten en vluchtelingen, wier lot hij als socioloog bestudeerde voor hij in een brand blijvende letsels opliep en daardoor nu in een zorgcentrum verder moet leven, maakt hij deel uit van de ’restcategorie’. David leeft, daartoe bijna letterlijk gedwongen door het verzorgingsteam, toe naar zijn 40ste  verjaardag. Wie hij zal en wil uitnodigen, maakt het leeuwendeel uit van zijn overpeinzingen. Gaandeweg komt daarbij de figuur van Eefje voorop te staan, ‘ooit deed ze alles voor me omdat ze dat wou. Daarna deed ze alles voor me omdat ze vond dat dat moest. Nu ben ik niet meer de hoofdpersoon in haar leven. Ik ben in niemands leven de hoofdpersoon, zelfs in het mijne niet.’ (p. 94) De bedenkingen van David worden afgewisseld met de (fictieve) radio-uitzendingen die verzorgd worden door Kim, een jongen met een verstandelijke beperking. Hij leeft toe naar de zondag omdat dan, die dag en niet eerder, de Grote Club-bijeenkomst zal plaatsvinden, een soort verbond dat zal worden gesmeed tussen hem en zijn ouders. Wat David en Kim tot lotgenoten maakt, is de toch wel heel bepalende rol die hun respectieve moeder in hun leven heeft gespeeld. Dat Marjolein Visser de perspectiefwisselingen snel op elkaar laat volgen (één enkele keer uitgezonderd, wanneer zij – mede door haar opleiding als psycholoog en antropoloog – een breed uitdijende uiteenzetting inlast met als motiefzin: ‘verpakking maakt alles uit’)  maakt van ‘Restmens’ een roman waarbij de lezer telkens weer wordt uitgenodigd mee het plaatje in te kleuren. Hoe beide verhaallijnen elkaar kruisen, of nog: hoe beide personages in elkaars leven ingrijpen, wordt in het slotdeel duidelijk en leidt naar een verrassende ontknoping. Of hoe in het woord ‘restafval’ het laatste deel vervangen kan worden door ‘mens’. 

[Jooris van Hulle - 09/05/2020]