Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
De garage John Banville 22/04/2024
Constant Permeke J. Declercq en I. Gheeraert (red.) 22/04/2024
Alle rafelranden van Europa. De geschiedenis van Europa en zijn buren Ivo van de Wijdeven 22/04/2024
De woordenaar. Christoffel Plantijn, ’s werelds grootste drukker en uitgever. Een biografie Sandra Langereis 22/04/2024
De zus. Het verhaal van het meesterbrein achter Kim Jong-un Sung-Yoon Lee 22/04/2024
Styx Bavo Dhooge 22/04/2024
Tragedies. Vertaald en toegelicht door Patrick Lateur Aischylos 15/04/2024
De mooiste geschiedenis van België. Het verleden van een land door de ogen van de grootste schilders Jos Vandervelden 15/04/2024
De ontdekking van Holland Jan Brokken 15/04/2024
Verdwenen stad. Hoe de Joodse bevolking met de tram uit Amsterdam werd gehaald Willy Lindwer en Guus Luijters 15/04/2024
Door Duitse puinen Bert Cornelis 15/04/2024
Inspired by Dudok. De 50 beste werken in zijn stijl ter wereld Joke Reichardt en Peter Veenendaal 15/04/2024
Erfgoed op de vlucht. Duitse bezetters, Vlaamse meesterwerken, een Waals kasteel Bert Govaerts 15/04/2024
Man van vele oorlogen Jonas Boets 15/04/2024
Het sneeuwklokjesbos Annejet van der Zijl 15/04/2024
De uitbreiding. Roman (vert. Wil Boesten) Robert Menasse 15/04/2024
De prijs van de twijfel Jo Claes 15/04/2024
De meisjes van de katoenfabriek (vert. Edith Sybesma en Neeltje Wiersma) Susanna Alakoski 15/04/2024
Romeinse kruisiging Ruben van Wingerden 15/04/2024
KZ-syndroom. Een litteken dat nooit verdwijnt Henri Heimans en Dirk Verhofstadt 15/04/2024
12345678910...Laatste

Karel en ik. Memento van Gustave van de Woestyne

Johan De Smet, Leo Jansen, Peter Theunynck en Hans Vandevoorde (tekstbezorging en commentaar)
Karel en ik. Memento van Gustave van de Woestyne
Davidsfonds, 2020, 304 blz., EUR 22,50
ISBN: 9789002269059

Het Museum voor Schone Kunsten Gent bewaart een manuscript (deels getypt, deel handgeschreven) van de schilder Gustave van de Woestyne. Het bevat drie ‘Memento’s’, die hij schreef na het overlijden van zijn lievelingsbroer, de dichter Karel van de Woestijne (1878-1929): ‘Memento van Sint-Lievensstraat tot Sint-Martens-Laethem’, ‘Memento van Sint-Martens-Laethem tot wanneer Karel van de  Woestyne trouwde’ en ‘Memento van april 1904 tot oogst 1929’. Het zijn respectievelijk ongeveer: de kinderjaren, met het vroege overlijden van vader van de Woestyne, dan de periode als vrije, jonge kunstenaars in het toenmalig kunstenaarsdorp Sint-Martens-Latem en het overlijden van Moeder (sic) en in het derde deel de jaren waarin beiden getrouwd zijn, elkaar minder zien en vooral gescheiden zijn tijdens WOI (Gustave was naar Engeland gevlucht, terwijl Karel in België gebleven is). Het derde memento eindigt voortijdig, nl. in oktober 1919 met het weerzien na de terugkeer van het gezin Gustave van de Woestyne naar België.
 ‘Het is niet mijn bedoeling de historie te schrijven van de Laethemse kunstenaars’, schrijft Gustave (p.120). Hoewel een aantal bekende kunstenaars zoals V. De Saedeleer, G. Minne, J. De Praetere, C. Buysse, P. De Mont, E. De bom, S. Streuvels e.a. in de memento’s vermeld worden, verhaalt de tekst vooral over de innige, persoonlijke band die Gustave met zijn broer had (en waar hij erg naar op keek) en vertelt hij over de alledaagse dingen des levens: eten en drinken, slapen, verhuizen, bezoeken over en weer, kaarten, ziekte e.d. De jaren in Latem worden bucolisch voorgesteld.
G. van de Woestyne heeft het dikwijls over het ‘Virgiliaans landschap’ (p. 123).
De Memento’s zijn  al eens gepubliceerd in 1979 onder de titel ‘Karel en ik’. De huidige uitgave verschilt sterk van deze vorige. In deze uitgave is de hedendaagse spelling gehanteerd, waarbij het karakteristieke taaleigen van Gustave van de Woestyne gerespecteerd werd, o.a. door het behoud van Franse en gewestelijke woorden en uitdrukkingen, zoals deze toen gebruikelijk waren. Deze worden in de voetnoten op elke pagina toegelicht. Waar wenselijk geacht, geven de voetnoten ook toelichting bij bepaalde personen of historische gebeurtenissen. In een ‘Nawoord. Feit en mythe in het memento’  situeren de bezorgers de tekst tegenover andere informatiebronnen over het leven van beide broers. Daaruit blijkt dat Gustave de historische volgorde van de feiten soms wat overhoop gehaald heeft en al van jongs af aan over veel fantasie beschikte. Ook in de situerende inleiding waarschuwen zij voor de nodige reserve die men best koestert ten opzichte van een dergelijk ‘egodocument’, terwijl deze tezelfdertijd getuigt van een periode in de geschiedenis door de ogen van de schrijver en zo erg waardevol kan zijn. Dit geldt zeker voor deze Memento’s. Deze uitgave omvat tevens een personenregister en een uitgebreide bibliografie. 

[Stefaan Pennynck - 25/11/2020]