Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Tragedies. Vertaald en toegelicht door Patrick Lateur Aischylos 15/04/2024
De mooiste geschiedenis van België. Het verleden van een land door de ogen van de grootste schilders Jos Vandervelden 15/04/2024
De ontdekking van Holland Jan Brokken 15/04/2024
Verdwenen stad. Hoe de Joodse bevolking met de tram uit Amsterdam werd gehaald Willy Lindwer en Guus Luijters 15/04/2024
Door Duitse puinen Bert Cornelis 15/04/2024
Inspired by Dudok. De 50 beste werken in zijn stijl ter wereld Joke Reichardt en Peter Veenendaal 15/04/2024
Erfgoed op de vlucht. Duitse bezetters, Vlaamse meesterwerken, een Waals kasteel Bert Govaerts 15/04/2024
Man van vele oorlogen Jonas Boets 15/04/2024
Het sneeuwklokjesbos Annejet van der Zijl 15/04/2024
De uitbreiding. Roman (vert. Wil Boesten) Robert Menasse 15/04/2024
De prijs van de twijfel Jo Claes 15/04/2024
De meisjes van de katoenfabriek (vert. Edith Sybesma en Neeltje Wiersma) Susanna Alakoski 15/04/2024
Romeinse kruisiging Ruben van Wingerden 15/04/2024
KZ-syndroom. Een litteken dat nooit verdwijnt Henri Heimans en Dirk Verhofstadt 15/04/2024
Ik ga naar de schapen Marieke De Maré 15/04/2024
De Affaire Sanders. Spionage en intriges in herrijzend Nederland Gerard Aalders en Coen Hilbrink 15/04/2024
Oppenheimer. De triomf en tragedie van de vader van de atoombom Kai Bird en Martin J. Sherwin 02/04/2024
1942. Het jaar van de stilte Herman van Goethem 02/04/2024
Schoonvader van Poetins geheim agent. Tien jaar oorlog en liefde Roel van Duijn 02/04/2024
De man die weg moest. Hoe het leven van mijn grootvader in 1943 eindigde onder de guillotine Frances Sanders 02/04/2024
12345678910...Laatste

God. Een anatomisch onderzoek

Francesca Stavrakopoulou
God. Een anatomisch onderzoek
Ambo/Anthos, 2022, 620 blz., EUR 39,99
ISBN: 9789026341632

Francesca Stavrakopoulou, gepromoveerd in Oxford en hoogleraar oude religie en Hebreeuwse Bijbelgeschiedenis aan de universiteit van Exeter, publiceerde God met als enigszins cryptische ondertitel Een anatomisch onderzoek.
Stavrakopoulou vertrekt van het gegeven dat de God van Jodendom en christendom ontdaan is van alle lichamelijkheid en dat de Joodse en kerkelijke theologieën stellen dat alle Bijbelse portretteringen van een lijfelijke, masculiene God simpelweg metaforisch of poëtisch bedoeld zijn. Nochtans roepen de teksten uit de Bijbel een verrassend concreet beeld op van een mensvormige godheid, die liep en praatte, huilde en lachte, at en sliep, voelde en ademde, en van een god die onmiskenbaar mannelijk was. De auteur wil dan ook de theologische lagen van eeuwen Joodse en christelijke interpretaties afpellen en de Bijbelse God bevrijden uit zijn Schriftuurlijke en dogmatische boeien om de godheid te onthullen, zoals de aanbidders uit de oudheid hem zagen. Hoewel theologen God vandaag de dag voorstellen als een wezen zonder lichaam, leek God in zijn oorspronkelijke vorm meer op onszelf. Hij was van precies dezelfde aard als elke andere godheid in de Levantijnse wereld. Hij zag er niet alleen uit als mens, maar vaak gedroeg hij zich ook als mens.
Door de indicaties voor de lichamelijkheid van God in de Bijbel zorgvuldig te onderzoeken en te contextualiseren laat Stavrakopoulou zien hoe het Joodse en christelijke godsbeeld zich door de eeuwen heen ontwikkelde. Ze structureert haar werk volgens de menselijke anatomie: voeten en benen, genitaliën, romp, armen en handen en ten slotte het hoofd. Ze doet beroep op Bijbelcitaten, maar ook op een ontzaglijke hoeveelheid buiten-Bijbelse bronnen uit het oude Zuidwest-Azië en het oude Egypte en gebruikt daarbij ook veel archeologische artefacten onder de vorm van bekende en minder bekende kunstwerken.
Stavrakopoulou toont aan dat de moderne God van het Westen en de oude God van de Bijbel heel verschillende wezens waren. Ze laat zien dat het Godsbeeld van het Jodendom zwaar beïnvloed is door de Babylonische ballingschap en de Griekse filosofie. Een en ander brachten met zich mee dat men God gaandeweg in onlichamelijke, immateriële termen gingen voorstellen, met steeds scherper onderscheid tussen hemels en aards, het goddelijke en het menselijke, het spirituele en het fysieke. Verder was vooral het platonisme bepalend voor de voorstelling van God in het christendom en de westerse religieuze verbeelding.
De echte God uit de Bijbel daarentegen was een oude Levantijnse godheid wiens voetstappen de aarde deden trillen, wiens stem door de hemel donderde en wiens schoonheid en straling zijn aanbidders verbluften. Dit was een godheid die godgelijke mensen maakte uit klei en hun levensadem in de neus blies. Maar dit was ook een godheid die huilde en praatte en sliep en pruilde. Een god die voelde en vocht en liefhad en leed. Een god die die nu eens faalde, dan weer zegevierde. Dit was een god die meer leek op de beste van ons en de slechtste van ons. Het was een god geschapen naar ons evenbeeld. 
Het boek, hoewel vlot geschreven, vraagt van de lezer beslist een zeker doorzettingsvermogen. Kaarten vooraan, zwart-witillustraties in de tekst, een kleurenkatern, waarnaar systematische verwezen wordt, en achteraan meer dan honderd bladzijden noten en bibliografie en een register vervolledigen dit lezenswaardig werk.

[Walter Smits - 12/08/2022]