Spiegel-beeldessay Gerolf Van de Perre

Bestel dit nummer
Juni 2015,  nr.354  | Samengesteld door Gerolf Van de Perre

Gerolf Van de Perre (1965) volgde een opleiding schilderkunst in Sint-Lucas Gent. In China, waar hij van 1999 tot 2002 verbleef, maakte hij de afbraak van steden en de vele andere ingrijpende veranderingen van de voorbije decennia mee. Ze inspireerden hem tot olieverfschilderijen die hij samenbracht in de beeldvertellingen Steenstof, Huishulp en Het graf van de keizer. De sporen van het voorbije leven in vernietigde huizen duiken ook op in Gewonde Stad (2014), over de Groote Oorlog in Leuven, met tekst van Johanna Spaey. In 2010 bewerkte Van de Perre Rainer Maria Rilkes enige roman De aantekeningen van Malte Laurids Brigge tot het beeldverhaal Dichter in de massa. Rilke zal eveneens centraal staan in het beeldessay dat Van de Perre exclusief voor Kunsttijdschrift Vlaanderen maakt en dat draait rond de gehechtheid aan het afbeelden, zowel van Rilke als van hemzelf.


Overzicht inhoud

THEMAGEDEELTE

  • Spiegelbeeldessay door Gerolf Van de Perre
  • Reflecties door Bart Janssen en Gerolf Van de Perre
  • Gerolf Van de Perre. 'In zich verdiept' (Sabine Alexander)

VASTE RUBRIEKEN

Poëtisch bericht
  • Anne Becking
Transit
  • Bronislaw Maj (vertaling: Jo Govaerts)
Kunstarena
  • Een Bijbel: een schatkamer in woord en beeld (Ria De Schepper)
  • Meer dan een verhaal. Over de romans van Etienne van Heerden (Jooris van Hulle)
  • Rainald Goetz en Johann Holtrop, roman over de afbraak van de maatschappij (Allard van Gent)
  • Heilig Keulen omarmt sacrale architectuur (Emmanuel Van Lierde)
  • Brusselse topgaleries (deel 8): Galerie Nathalie Obadia (Patrick Auwelaert)
  • Het reproduceerbare kunstwerk. "Ich bin ein Sender, ich strahle aus" (Joris D'hooghe)
Bibliotheek
  • Boek- en cd-besprekingen
Uitsmijter
  • Waken over contemplatie (Margot Vanderstraeten)

Bestel dit nummer