Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
De Meester van Elsloo. Van eenling tot verzameling Lars Hendrikman (red.) 27/03/2019
Een spoor van vernieling. Het Noord-Nederlandse katholieke kerkinterieur voor, tijdens en na de Beeldenstorm ISBN 978 90 8704 773 3 Elizabeth den Hartog 27/03/2019
De advocaat van Holland Nicolaas Matsier 21/03/2019
Zonder titel #1 Gaea Schoeters 20/03/2019
Leonardo in Detail Stefano Zuffi 20/03/2019
Ovidius – het verhaal van een dichter Michiel Verweij 20/03/2019
Alle Goden. Theogonie. Vertaald en toegelicht door Ronald Blankenborg Hesiodos 20/03/2019
Rembrandt. Biografie van een rebel Jonathan Bikker 20/03/2019
Pronck en Prael. Sits in Holland Winnifred de Vos 14/03/2019
Kunst in de Zebrastraat Marianne Thys (eindred.NL), Robert Fulton (eindred.EN), Françoise Osteaux (eindred.FR) 14/03/2019
Rembrandt’s social network. Familie, vrienden en relaties Epco Runia en David de Wit, red. 14/03/2019
De Bourgondiërs. Aartsvaders van de Lage Landen Bart Van Loo 14/03/2019
De klank van de stad. Een cultuurgeschiedenis van Venetië Eric Min & Gerrit Valckenaers 14/03/2019
Léon Spilliaert from the Depths of the Soul Anne Adriaens-Pannier 14/03/2019
Leonardo Literair, gekozen, vertaald en toegelicht door Patrick Lateur Leonardo da Vinci 14/03/2019
Straks komt het K. Schippers 14/03/2019
Rembrandt en het Mauritshuis Charlotte Rulkens 14/03/2019
Chihuly Andreas Blühm, Ann-Sophie Lehmann, Suzanne Rus 14/03/2019
Wij zijn de Bickers! Simone van der Vlugt 14/03/2019
Uit de stal van Bosch. Jheronimus Bosch en de Aanbidding van de Koningen Matthijs Ilsink, Jos Koldeweij en Ron Spronk 14/03/2019
12345678910...Laatste

De Meester van Elsloo. Van eenling tot verzameling

Lars Hendrikman (red.)
De Meester van Elsloo. Van eenling tot verzameling
Waanders, 2019, 192 blz., EUR 29,95

Het provinciale Bonnefantenmuseum in Maastricht profileert zich de laatste jaren ook als een museum voor middeleeuwse kunst. Er is niet alleen de eigen fraaie collectie middeleeuwse sculpturen, de unieke verworven schenking Willem Neutelings met een schitterende verzameling dito beelden, schilderijen en liturgisch vaatwerk, maar ook de recente tentoonstelling waarin de anonieme beeldhouwer ‘Meester van Elsloo’ rijkelijk werd gepresenteerd. Wat na de opening verscheen een meer dan deftig geïllustreerde catalogus. Het ingebonden en uitstekend van afbeeldingen voorziene boek werd samengesteld door conservator Lars Hendrikman met bijdragen van Cynthia Osiecki en Elizabeth Mattison. De basis voor de studie van deze middeleeuwse op de rand van de Renaissance werkende beeldhouwer werd gelegd door prof. dr. J. J. M. Timmers (1907-1996), die in de wereld van de kunstgeschiedenis ook faam maakte als iconograaf van Christelijke kunst. Hij kon in het midden van de jaren dertig van vorige eeuw twee Annatrits op naam van dezelfde beeldhouwer plaatsen, die uiteindelijk de noodnaam ‘Meester van Elsloo’ kreeg, genoemd naar de plaats waar in de kerk één van deze sculpturen staat. Deze houtbeeldhouwer was werkzaam in de productieve Maas-Rijnstreek. Intussen konden zo’n vijftig sculpturen allemaal met katholieke thematiek op zijn naam (en dit van zijn atelier?) worden gezet. Lange tijd was Timmers alleen met het onderwerp bezig, maar in recentere tijd vervolledigden andere wetenschappers het oeuvre van deze meester, werden ze met nieuwe middelen bestudeerd en kreeg de anonymus meer en meer aandacht. Het is goed dat naast een deftige wetenschappelijke publicatie in Vlaanderen samengesteld ook een gemakkelijker en aangenaam kijkboek met interessante bijdragen over hem en zijn kunst werd uitgegeven. Deze uitgave kwam tot stand door een samenwerking van het Bonnefantenmuseum in Maastricht en Waanders Uitgevers in Zwolle. De eerste zorgde voor interessante, vlot leesbare en goed gefundeerde artikels en beschrijvingen van de beelden, de tweede, zoals we gewoon zijn, voor een kleurrijke uitgave met veel beeldmateriaal en een passende vormgeving. Het mag zeker op de boekenplank van een geïnteresseerde kunstliefhebber en kunsthistoricus staan. Het notenapparaat en de bibliografie staan achteraan afgedrukt. Waarom ook geen index?

[Jean Luc Meulemeester - 27/03/2019]