Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.
Het omvangrijke schilderwerk van Anton Verhey neemt een unieke plaats in binnen de hedendaagse Nederlandse schilderkunst. Na een onstuimige periode van markante en parodieachtige doeken, later gecombineerd met sociaal bewogen werk, legde hij zich in de loop van zijn leven meer en meer toe op historische thematiek, met name op historische veldslagen, militaire gebeurtenissen en het portretteren van soldaten door de eeuwen heen. Hiermee werd hij ook internationaal bekend. Naast veelvuldig werk over de napoleontische tijd besteedde Antoon Verhey ruimschoots aandacht aan de Nederlandse geschiedenis. En dan vooral op vergeten thema’s en verloren ‘helden’. In die combinatie werd Verhey verzocht een onbekende geschiedenis van Slot Loevestein —waaruit ooit de Nederlandse jurist Hugo de Groot in een koffer ontsnapte— te schilderen. Het ging hier om de verovering van het slot door de watergeuzen in 1570 tijdens de Tachtigjarige Oorlog, die onder leiding stonden van Herman de Ruyter. Deze dramatische geschiedenis, samen met de herovering van het slot door de Spanjaarden en de tragische dood van De Ruyter, vormde het decor voor drie tweeluiken van Verheys hand. Hij toont zich met deze werken een van de bekwaamste en bekendste Nederlandse contemporaine schilders van historische afbeeldingen. Met dit boek is het schilderwerk van de populaire Verhey verder voor het grote publiek ontsloten. Het boek van de samensteller-schrijver Perry Pierik is liefdevol uitgegeven met veel zin voor het detail. In vierkleurendruk en gebonden op de wereld gebracht.
kunsttijdschriftvlaanderen.be gebruikt technische cookies die noodzakelijk zijn voor de werking van de website.