Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Leeuwenharten (vert. Wilma Paalman en Willem van Paassen) Dan Jones 16/12/2025
De ijdelheid van de kanunnik. Joris van der Paele en Jan van Eyck Hendrik Callewier 16/12/2025
Een school voor olifanten. In het spoor van Leopolds waanzinnige expeditie naar het hart van Congo Sophy Roberts 16/12/2025
Bestemming Suriname. Drie zeventiende-eeuwse reizen naar een vroege plantagekolonie Nettie Schwartz en Suze Zijlstra (bezorgd en inl.) 16/12/2025
De droom van Marcus Aurelius. Van filosofie naar levenskunst (vert. Marga Blankestijn) Frédéric Lenoir 16/12/2025
Opstand in Judea. Joods verzet tegen de Romeinen 63 v.Chr.-136 n.Chr. (vert. Roelof Posthuma) Barry Strauss 16/12/2025
Het nieuwe bouwen. De tijd van experimenten 1910-1940 Pim van Schaik 16/12/2025
Wilhelmina Drucker. Een vrouw in de oppositie Marianne Braun 16/12/2025
De wonderen Jeroen Olyslaegers 16/12/2025
De 82 componisten die je moet kennen (ill.Thomas Beijer) Merlijn Kerkhof 16/12/2025
Dagboek 1933. Het gevaar van extreemrechts. Herziene editie Dirk Verhofstadt 16/12/2025
Jacob Lawrence. African American Modernist Robbert Roos, Romare Bearden, Elgin Cleckley, Harry Henderson, Lara Stolwerk (red.) e.a. 16/12/2025
Het alsjeblieftmeisje. Gebaseerd op het hartverscheurende lot van een jong meisje dat haar lichaam moest verkopen aan de vijand tijdens WOI Kathelijn Vervarcke 16/12/2025
Winterstrijders Olivier Norek 08/12/2025
Heel en Al. Kunst, geloof en wetenschap in het stadhuis van Amsterdam. 1647-1665 Eymert-Jan Goossens 08/12/2025
Stromen. Roman (vert. Jacques Westerhoven) Aya Koda 08/12/2025
Berlijn. Leven in een gespleten stad Piet de Moor 08/12/2025
Onvoltooid verleden. Spanje onder en na Franco Vincent Scheltiens Ortigosa 08/12/2025
En garde Lianne Damen 08/12/2025
Oproer en omwenteling. Antwerpen, de Nederlanden en de wereld door de ogen van Adriaan Van Meerbeeck (1560-1620) Bram De Ridder & Joost Van Meerbeeck 08/12/2025
12345678910...Laatste

De berenrug

Dimitri Bontenakel
De berenrug
Wereldbibliotheek, 2020, 222 blz., EUR 21,99
ISBN: 9789028450387

In tijden van globalisering een eilandroman schrijven, meer nog: een roman over een eiland waar de bewoners, allemaal schipbreukelingen, louter op elkaar zijn aangewezen, vanuit het besef dat zij er onmogelijk weg kunnen: je moet het maar aandurven. En het mag direct gezegd: in ‘De berenrug’ kwijt Dimitri Bontenakel zich met veel bravoure van de taak die hij zichzelf als romancier heeft opgelegd. We schrijven eind 19de eeuw, van gsm-verkeer of andere sociale media is nog geen sprake, vliegverkeer is er niet, het enige wat (nog) telt voor de eilanders is de dagelijkse zorg om te overleven. In een wervelende openingsscène beschrijft Bontenakel hoe de ‘Nauru’ (de naam overigens van een eilandje in de Stille Oceaan) op wat zijn laatste IJslandvaart zal zijn, op de klippen loopt bij Kaap Ursus, een eiland diep in de Noord-Atlantische Oceaan dat door een eeuwenoud massief dat op een berenrug lijkt, in twee wordt verdeeld. Van de bemanningsleden die het vege lijf weten te redden zijn er enkel  Corylus en diens jongere broer Ysbrant. Wat hierop volgt, speelt zich tien jaar later af. Bontenakel focust op de persoon van Ellie, de negentienjarige onderwijzeres die de (weinige) kinderen die er zijn toch ergens wat wil bijbrengen, daarin gesteund door meester Oort, die de fakkel aan haar wil doorgeven. Neem daar nog de figuur bij van Timber, de jongen met wie Ellie aarzelend een relatie aangaat, en je krijgt het driemanschap op het eiland dat hoe dan ook de sombere isolatie wil doorbreken. Opvallend is dat die poging(en) gericht zijn op het verleden: meester Oort die in zijn eilandatlas heeft opgetekend wat er aan leven was voorheen, Timber die in een van de grotten zijn fantasie over een bloeiende natuur vorm heeft gegeven in een muurschildering. Hoe beiden, mede ten gevolge van een aantal sterfgevallen, uiteindelijk kiezen voor de dood, wordt gaandeweg de roman duidelijk gemaakt. Dat Ellie, die er zeker in een eerste periode naar verlangt te ontsnappen aan de wurggreep waarin haar stiefvader Corylus, en dit met de hulp van een aantal anderen die alles het liefst bij het oude laten, samen met Ysbrant mee aan de boot gaat bouwen die hen moet toelaten weg te raken, wordt op een heel directe en de spanning opdrijvende manier verteld. Even terzijde hier: Bontenakel speelt letterlijk en figuurlijk met de termen uit de scheepsbouw, voor de lezer een informatieve kant die de roman zijn levensechtheid bezorgt. Hoe een en ander een verrassende wending meekrijgt, zal de lezer zelf weten te ontdekken. Los van de ingenieus opgezette plot is er de onderliggende metaforiek die maakt dat het geheel meer is dan een ‘vertelling’. Zo is er Timber, die steeds een potje teelaarde met zich meedraagt; er is de moeder van Ellie die na de dood van haar tweelingzus alle contact met haar omgeving is kwijtgespeeld, maar bij het zien van de muurschildering van Timer weer kan en wil praten; er is het Finse echtpaar dat zich, nadat hun zeilboot is gestrand, van alles en iedereen op het eiland gaat afzonderen en met de skeletten van walvissen een tent heeft gebouwd (een gegeven dat mij deed terugdenken aan de Tipulaks, de met magie beladen beeldjes die Inuïts snijden uit walvistanden)…. Het moge duidelijk zijn: met ‘De berenrug’ heeft Dimitri Bontenakel een sterke roman afgeleverd.

[Jooris van Hulle - 09/05/2020]