Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.
In een harde kaft en met stofwinkel werd zojuist door WBOOKS een zeer verzorgd boek voorgesteld over een leerling van Rembrandt, namelijk Abraham van Dijck (ca. 1635-1680). De goed geïllustreerde uitgave werd geschreven door kunsthistoricus David De Witt die sedert ruim vijf jaar verbonden is aan het Museum Rembrandthuis in Amsterdam. Kunstschilder Abraham van Dijck is geboren omstreeks 1635-1636 in Dordrecht, ging in de leer bij Rembrandt in Amsterdam (ca. 1648-ca. 1654) maar keerde terug. Tussendoor was hij even in Alkmaar maar omstreeks 1660 - 1667 verbleef hij opnieuw in Amsterdam maar trok nadien opnieuw naar Dordrecht terug, waar hij in 1680 overleed. Op die manier is het boek ook (terecht) opgebouwd, logisch en chronologisch. Intussen maken we kennis met zijn oeuvre. Dit oeuvre bestaat uit een reeks schilderijen en tekeningen. Ze worden keurig in het tweede deel van het werk behandeld. Per schilderij of tekening werden twee bladzijden voorzien, met telkens een grote afbeelding op de onpare pagina. De bespreking met allerlei noodzakelijke gegevens (materiaal, afmetingen, pedigree, literatuurlijst enz.) kunnen we lezen op de bladzijde ernaast. Auteur De Witt verwerpt ook enkele toeschrijvingen, zowel schilderijen als tekeningen. Qua iconografie gaat het oeuvre van Abraham van Dijck vooral over religieuze (Bijbelse) onderwerpen en portretten. Ze lijken in alle stilte geschilderd, rustig bezig met iets maar overduidelijk beïnvloed door zijn leermeester Rembrandt. Sommige details lijken zo uit het werk van de grootmeester gestolen. Dit betekent dat er geen boek over die leerling-meester mocht verschijnen, in tegendeel. Nu kunnen we meegenieten van schilderijen en tekeningen waar gevoel, emotie of meditatie eigenlijk nooit ver weg zijn. Via het werk van Van Dijck kunnen we opnieuw zien hoe groot en belangrijk Rembrandt was voor de Europese kunst en voor de Noord-Nederlandse in het bijzonder. Een bibliografie en een notenapparaat achteraan zorgen ervoor dan we ons verder kunnen verdiepen in dit onderwerp. Het boek eindigt terecht met een index. Een uitgave die niet mag ontbreken op de boekenplank van wie bezig is met de kunst van de zeventiende eeuw.
kunsttijdschriftvlaanderen.be gebruikt technische cookies die noodzakelijk zijn voor de werking van de website.