Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Al wat leeft. De grote en dodelijke wedloop om al het leven te kennen (vert. Edzard Krol) Jason Roberts 27/10/2025
Onmogelijk (ver. Annemart Pilon) Erri di Luca 27/10/2025
Abd. De geschiedenis van slavernij en slavenhandel in de islamitische wereld (vert. Brenda Mudde en Maarten van der Werf) Justin Marozzi 27/10/2025
Deshima. Het dagelijks leven op de Nederlandse handelspost in Japan Anne Sey 27/10/2025
De Hanze. Opkomst en ondergang van een machtig handelsverbond (vert. Ger Meesters) Dick Harrison 27/10/2025
Stad van water en licht. Amsterdam, een geschiedenis in kaarten Kester Freriks en Reinder Storm 27/10/2025
Brancusi – de geboorte van moderne sculptuur. Meesterwerken uit de collectie van Centre Pompidou Ariane Coulondre (red.) 27/10/2025
Altijd te paard Iris Pronk 27/10/2025
Gestolen muziek. De roof van muzikaal erfgoed door de nazi’s Anders Rydell 27/10/2025
Leo XIV. Een augustijn in de wereldkerk Brian Heffernan 27/10/2025
De waarheid heeft vier gezichten. Hoe we het publiek debat kunnen redden Simon Truwant 27/10/2025
Koorboeken aan de Maas (1500-1540). Johannes van Deventer en een groep van koorboeken tussen Nijmegen en Luik Johan Oosterman (red.) 27/10/2025
Laat varen alle hoop. Nederlandse gevangenen in Mauthausen Gerben Post 27/10/2025
The Hôtel Solvay. Victor Horta’s Art Nouveau masterpiece Françoise Aubry 27/10/2025
Erfgenamen. Opgroeien in de schaduw van de oorlog Olof van Joolen & Ilan Sluis 27/10/2025
Legends of Amsterdam. Tijdreizen door 750 jaar Amsterdam (vert. Astrid Meijn) Harrison May 27/10/2025
De vergeten veldslagen van de Lage Landen Mart de Kruif, Tom de Kruif en Théon Minten 27/10/2025
Een klein land vol geschiedenis. Vergeten verhalen uit alle provincies Lars Boon en Axel Stam 27/10/2025
Zij die gaan sterven. De gladiatoren van Rome (vert. Maaike Post en Arjen Mulder) Harry Sidebottom 27/10/2025
Mannetje van de krant. Een persoonlijke biografie van Jan Blokker Jan Blokker jr. 27/10/2025
12345678910...Laatste

De misplaatste sollicitant

Leónidas Lamborghini (vert. Bodil Ponte)
De misplaatste sollicitant
PoëzieCentrum, 2020, 160 blz., EUR 20,00
ISBN: 9789056551599

In 1971 verscheen de bundel ‘De misplaatste sollicitant’ van de Argentijnse dichter Leónidas Lamborghini (1927-2009). In 2008 werden de in 1968 gepubliceerde gedichten als cyclus ‘Hij zelf’ aan de bundel toegevoegd. Door zijn experimenterende schrijfstijl en opbouw kan de bundel, ondanks de indeling in deze vier cycli, als één lang gedicht gelezen worden. Ook elke cyclus op zich wordt door de wijze waarop Lamborghini met tekst experimenteert één lang gedicht. De eerste cyclus ‘Voeten in de fontein’  begint met het titelgedicht. Dan volgt ‘De saboteur met spijt’. Al vlug wordt het eerste gedicht hernomen en vloeien beide gedichten in elkaar over, zodat dit één lang gedicht van 80 bladzijden wordt. In de cyclus ‘Hij zelf’ worden de gedichten aan elkaar gekoppeld door dezelfde beginwoorden ‘Zoals hij die…’  en de herhaling in alle gedichten van ‘zoals die ene/zoals die ene’.  Idem in de slotcyclus ‘Tien scènes van geduldig lijden’:  de tien gedichten zijn genummerd, maar door de herhaling van woorden, verzen en strofes haken de gedichten zo in elkaar dat het opnieuw één gedicht wordt. Lamborghini schrijft ultrakorte verzen, dikwijls één enkel woord en/of meerdere keren herhaald. Soms worden zinnen afgebroken, alsof de stem van de dichter gesnoerd wordt. De tekst wordt zo bezwerend, krijgt een hoog ritme en grijpt je vast om steeds verder te lezen. Inhoudelijk spreekt de bundel van een zoektocht van de dichter naar zichzelf en van de zoektocht van een ontwricht, verscheurd Zuid-Amerikaans land in de tweede helft van de 20e eeuw. ‘ik ben kwijt wie ik ben’ (p.22), ‘wie ben ik/en waar ben ik vraagt hij zich af (p.98), waarna een vorm van identificatie plaats vindt,  ‘ ‘- En jij bent wie je bent’/en ik was/die ene/die ik was/en ik roep dat ik ze zie/en de vrouw en het kind roepen dat ze mij/zien/en ik was niet/die ene die ik niet/was’ (p.152), maar deze opnieuw ontkend, in een vorm van ervaren waanzin - die de dichter in ‘Tien scènes van geduldig lijden’ wilt ‘ont-kluwen’ - ten onder gaat: ‘en paranoia heb ik gelezen/is een obsessieve/waanzinnige/ gedachte/bovenop/hoger nog/die zich vertakt in andere waanzinnige gedachten/die elk op zich/bovenop/hoger nog bovenop/overvloeiend en groeiend/…. (pp.153-154). De persoonlijke zoektocht is volledig verankerd, quid mede veroorzaakt door de maatschappelijke en politieke context, waarbij de ‘staatsgreep van 1955 in “De misplaatste sollicitant’ een centraal motief is en het land ontwricht heeft. ‘Ik pauzeer even/in het land der landen/der wonderen/is links rechts/en wat wit is zwart // - Is dit het vergiste/land der vergissing/aller vergissingen/vroeg ik’ (p.24) en verder: ‘mijn land/de hoer/van Amerika’ (p.45). Lamborghini experimenteerde op een heel interessante wijze met poëzie en verweeft in zijn gedichten de existentiële problematiek en het maatschappijkritische op een hoogst originele, beklijvende wijze. Bodil Ponte verzorgde naast de vertaling, ook het nawoord met een interessante bespreking van deze bundel.

[Stefaan Pennynck - 25/11/2020]