De grootste veldheren uit de geschiedenis Andrew Roberts (red.) 31/12/2020
In het geheim geloven – Autobiografie Tomáš Halík 31/12/2020

De Ploeg extra muros. Laren-Drachten-Schwerin-Oranjewoud-Lódz-Amsterdam

Peter Jordens e.a.
WBooks, 2020, 176 blz., EUR 24,95
ISBN: 9789462583955

De Stichting De Ploeg wil fondsen verwerven om het werk van leden van Kunstenaarskring De Ploeg een prominente plek binnen de collectie van het Groninger Museum te laten behouden. Intussen werd een collectie van ongeveer 2000 werken bijeengebracht, die aan het Groninger Museum permanent in bruikleen gegeven zijn. Voor haar donateurs organiseert Stichting De Ploeg jaarlijks de ‘Ploegdag’ in het Groninger Museum en geeft een jaarboek uit, het Ploeg Jaarboek. Het boek verschijnt bij WBooks in Zwolle. Dit jaar kreeg het de titel “De Ploeg extra muros” en wordt er door de auteurs dieper ingegaan op het nationale en internationale karakter van het werk van kunstenaars van De Ploeg. De Groningse kunstenaarsvereniging De Ploeg zoekt in de jaren twintig van de vorige eeuw, aansluiting bij de internationale avant-garde en doorbreekt de eigen vertrouwde omgeving. Van bij de oprichting van de kunstkring waren de leden goed op de hoogte van wat er in de kunstwereld gaande was. Men kende het werk van kunstenaars als Corot, Cézanne, Gauguin, Van Gogh, Chagall en Kirchner.
Zeven auteurs laten zien hoe de Ploegkunstenaars niet aarzelen buiten de platgetreden paden van de gangbare opvattingen in de kunst te treden. Het openingsessay is van de hand van Peter Jordens. Hij belicht het expressionisme van De Ploeg. Jordens is emeritus hoogleraar taalwetenschap aan de VU Amsterdam, voorzitter van de Stichting De Ploeg en kleinzoon van Ploeglid Jan Jordens. Kunsthistoricus Wim Pijbes bespreekt een werk van Job Hansen. In haar bijdrage belicht Adina Christine Rösch de ontmoering van Jan Wiegers met Ernst Ludwig Kirchner in Davos. Anne van Lienden bekijkt de nalatenschap en verzameling van Alex de Haas. Twee belangrijke Ploegschilderijen daaruit werden in 1996 aan het museum Singer Laren geschonken. Mariëtta Jansen volgt de weg van een typografisch werk van H.N. Werkman tot in het Museum Stzuki in Łódź. Van Annemieke Keizer-Sloff en Jikke van der Spek zijn er twee complementaire essays over Museum DR8888 en De Ploeg. Elise van Ditmars tenslotte gaat in gesprek met Han Steenbruggen, die van 1994 tot 2008 conservator was in het Groninger Museum. En tussen de bijdragen door wordt de lezer vergast op poëtische teksten van Ploegkunstenaar Job Hansen en van Cabaretier Freek de Jonge, die eerder samenwerkte met het Groninger Museum. Deze publicatie is rijkelijk geïllustreerd en, zoals we gewoon zijn, fraai uitgegeven door WBooks. Een mooie uitgave die de belangstelling van De Ploeg en zijn kunstenaars warm zal helpen houden.

[Geert Swaenepoel - 25/11/2020]