Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Na het Achterhuis. Anne Frank en de andere onderduikers in de kampen Bas von Benda-Beckmann 04/02/2023
Het kwartet. Hoe vier vrouwen de filosofie opnieuw tot leven wekten Clare Mac Cumhaill en Rachael Wiseman 04/02/2023
Voorbij het zwart (vert. Harm Damsma en Niek Miedema) Hilary Mantel 04/02/2023
De vierde eeuw of hoe het christendom staatsgodsdienst werd Wim Jurg 04/02/2023
Bernhards oorlog. Het leven van een prins in ballingschap Dik van der Meulen 04/02/2023
Over de ziel en de verrijzenis (vert. Piet Hein Hupsch) Gregorius van Nyssa 31/01/2023
In dialoog met de natuur. Vroegchristelijke denkers over het scheppingsverhaal F. Ledegang 31/01/2023
Heersende verwachtingen. Romeins keizerschap in een veranderende samenleving (50 v.Chr. – 565 n.Chr.) Olivier Hekster 29/01/2023
Etty Hillesum. Het verhaal van haar leven Judith Koelemeijer 29/01/2023
Jan Hammenecker. Een biografie Frans Holemans en Paul Servaes 29/01/2023
Marx, Wagner, Nietzsche. Het tijdperk van de revoluties Herfried Münkler 29/01/2023
Klassieke Meesters Yves Knockaert 29/01/2023
Hitlers winter. Het Ardennenoffensief door Duitse ogen Anthony Tucker-Jones 29/01/2023
Puntgaaf Kees Stip 29/01/2023
Het Dassenpad Jacques Vriens 29/01/2023
Dubbelportret Agneta Pleijel 29/01/2023
Troostgeluk Katelijne Van der Hallen 29/01/2023
De Vrede van Münster. Het einde van de Tachtigjarige Oorlog, 1648 Arnout van Cruyningen 20/01/2023
De stad, de dood en de dichters. Hoe in Leiden rond 1600 alles bij elkaar kwam wat de wereld wist Willem Otterspeer 20/01/2023
De wereld. Een familiegeschiedenis Simon Sebag Montefiore 20/01/2023
12345678910...Laatste

Boeddha’s uitsmijter

Jasper van Buren
 Boeddha’s uitsmijter
Magonia, 2020, 232 blz., EUR 19,95
ISBN: 9789492241344

De tieners Jasper en Omar groeien op in Rotterdam in de jaren ’80. Jasper komt uit een burgerlijk gezin (vader directeur van een middelgroot bedrijf en moeder danslerares) en is eerder een conformistisch type, terwijl Omar, geboren uit een Nederlandse moeder (ex-diplomate en alcoholverslaafde) en een Marokkaanse vader (ex-hoogstaand politiek figuur in Marokko), van school gezet wordt en eerder onconventioneel is. Beiden raken aan elkaar gehecht, in die mate dat Omar naderhand een kamer krijgt in de flat waar Jasper later als student rechten kan wonen. Jasper leert als jongvolwassene andere aspecten van het leven kennen en vervalt in drank- en druggebruik. Terwijl Jasper kan afstuderen, een Poolse vriendin heeft en ondanks zijn desinteresse toch werk vindt bij een reclamebureau, blijft Omar  zonder succes werk zoeken. Omar heeft zich ondertussen aangesloten bij een kungfu-school. Ook Jasper sluit zich aan. Terwijl Omar de verlichting bereikt en als ‘bodhisattva’ (onthechte) door het leven kan gaan, ontwikkelt Jasper zich als iemand met een ‘zwart hart’, is erg negatief ten opzichte van zichzelf en de wereld en koestert vooral tegenover Omar haatdragende gevoelens. Hij heeft last van woede, beklemming, angst, paniek, irritatie, probeert niet te denken en aan zichzelf te ontsnappen (p.205). Hij is er door geobsedeerd alsof Omar helderziend zou zijn en zijn gedachten kan lezen. Jasper blijft fanatiek trainen en houdt even op met drinken. Na een kort van een gevoel van ‘verlichting’ geproefd te hebben, vervalt Jasper opnieuw in drank en drugs en negativisme en breekt met Omar. Hij voelt zich eerder een doebbhist, dit is een dubieuze boeddhist, een uitsmijter van Boeddha. In de epiloog komt uiteindelijk alles goed met Jasper van Buren.
De roman is autobiografisch, geschreven vanuit het standpunt van de 50-jarige auteur Jasper van Buren (1970). Soms wordt met de werkelijkheid een loopje wordt genomen, hetzij door een onder invloed van marihuana beleefd visioen, hetzij dat de auteur dit naderhand toegeeft. Na een spectaculair gevecht in Warschau, begint het volgend hoofdstuk met ‘Toegegeven, die bewuste schermutseling heeft nooit plaats gegrepen, maar mijn andere Poolse avonturen wel.‘ (p.110). Na een gevecht in een bar, stelt de schrijver:  ‘Ik herinner me dat de samoerai een code hadden, waarin onder meer staat: je mag nooit liegen. Dat verbod zal ook wel gelden voor kungfumafketels zoals ik. Er zit dan ook niets anders op dan een stuk van dit verhaal terug te nemen. Er vond die avond geen treffen plaats. Ik heb het uit mijn duim gezogen, in tegenstelling tot de rest van deze roman, omdat ik even zin had om me uit te leven in het hogere geweldsspectrum.’ (p.158) Deze coming of age -roman leest heel vlot. De ondertoon is eerder cynisch, soms humoristisch. Jasper van Buren is creatief met taal (hij is copywriter van beroep) en heeft de roman opgesplitst in drie delen, waarbij de 232 pagina’s verdeeld worden over 78 korte hoofdstukken. Zo kent de roman een hoog ritme en vormen de zo snel opeenvolgende hoofdstukken van 2-3 bladzijden telkens een belevenis op zich.  

[Stefaan Pennynck - 13/12/2020]