Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Woordenboek Grieks/Nederlands Ineke Sluiter, Lucien van Beek, Ton Kessels, Albert Rijksbaron (red.) 02/09/2024
Filosofen te koop (vert. Vincent Hunink) Lucianus 02/09/2024
Ondergang. Prigozjin, Poetin en de nieuwe strijd om de toekomst van Rusland Mark Galeotti en Anna Arutunyan 02/09/2024
Bechamel Mucho Dimitri Verhulst 02/09/2024
Onderdak. Een keuze uit de gedichten. Met een voorbeschouwing door Dirk de Geest Joris Iven 02/09/2024
Iteko. Het leven van Margaretha Jacoba de Neufville (1775-1856) Mariëlle Hageman 02/09/2024
Historische atlas van de Lage Landen 1257-1439 Sieg Monten 02/09/2024
Asclepius. Geneeskunde en cultus Florian Steger 02/09/2024
Kandinsky. Pionier van de abstracte kunst Angela Lampe (red.) 02/09/2024
De kracht van verwondering. De beste essays (vert. Kees de Wildt; inl. Anton de Wit) G.K. Chesterton 02/09/2024
Black-Out P.F. Thomése 02/09/2024
Lolly Willowes of: de liefdevolle jager (vert. Ine Willems; nawoord Sarah Waters) Sylvia Townsend Warner 02/09/2024
Koorddansen Lieven Vandekerckhove 02/09/2024
De stad Marcel van Engelen 02/09/2024
Psychopompos (vert. Marijke Arijs) Amélie Nothomb 02/09/2024
Een IJselijke Nering. De walvisvaart van de Wadden in de zeventiende eeuw Anne Doedens en Liek Mulder 21/08/2024
De watersnoodramp van 1570. Een ooggetuigenverslag van Jan Fruytiers. Ingeleid, kritisch weergegeven, hertaald en van commentaar voorzien door Lenny V Lenny Veltman (ed.) 21/08/2024
King Kasaï. Een nachtelijke zoektocht naar het koloniale verleden (vert. Priscilla van Zoest) Christophe Boltanski 21/08/2024
Het stroomdal van de Beune (vert. Rokus Hofstede) Pierre Michon 21/08/2024
Tot God Christophe Vekeman 21/08/2024
12345678910...Laatste

Boeddha’s uitsmijter

Jasper van Buren
 Boeddha’s uitsmijter
Magonia, 2020, 232 blz., EUR 19,95
ISBN: 9789492241344

De tieners Jasper en Omar groeien op in Rotterdam in de jaren ’80. Jasper komt uit een burgerlijk gezin (vader directeur van een middelgroot bedrijf en moeder danslerares) en is eerder een conformistisch type, terwijl Omar, geboren uit een Nederlandse moeder (ex-diplomate en alcoholverslaafde) en een Marokkaanse vader (ex-hoogstaand politiek figuur in Marokko), van school gezet wordt en eerder onconventioneel is. Beiden raken aan elkaar gehecht, in die mate dat Omar naderhand een kamer krijgt in de flat waar Jasper later als student rechten kan wonen. Jasper leert als jongvolwassene andere aspecten van het leven kennen en vervalt in drank- en druggebruik. Terwijl Jasper kan afstuderen, een Poolse vriendin heeft en ondanks zijn desinteresse toch werk vindt bij een reclamebureau, blijft Omar  zonder succes werk zoeken. Omar heeft zich ondertussen aangesloten bij een kungfu-school. Ook Jasper sluit zich aan. Terwijl Omar de verlichting bereikt en als ‘bodhisattva’ (onthechte) door het leven kan gaan, ontwikkelt Jasper zich als iemand met een ‘zwart hart’, is erg negatief ten opzichte van zichzelf en de wereld en koestert vooral tegenover Omar haatdragende gevoelens. Hij heeft last van woede, beklemming, angst, paniek, irritatie, probeert niet te denken en aan zichzelf te ontsnappen (p.205). Hij is er door geobsedeerd alsof Omar helderziend zou zijn en zijn gedachten kan lezen. Jasper blijft fanatiek trainen en houdt even op met drinken. Na een kort van een gevoel van ‘verlichting’ geproefd te hebben, vervalt Jasper opnieuw in drank en drugs en negativisme en breekt met Omar. Hij voelt zich eerder een doebbhist, dit is een dubieuze boeddhist, een uitsmijter van Boeddha. In de epiloog komt uiteindelijk alles goed met Jasper van Buren.
De roman is autobiografisch, geschreven vanuit het standpunt van de 50-jarige auteur Jasper van Buren (1970). Soms wordt met de werkelijkheid een loopje wordt genomen, hetzij door een onder invloed van marihuana beleefd visioen, hetzij dat de auteur dit naderhand toegeeft. Na een spectaculair gevecht in Warschau, begint het volgend hoofdstuk met ‘Toegegeven, die bewuste schermutseling heeft nooit plaats gegrepen, maar mijn andere Poolse avonturen wel.‘ (p.110). Na een gevecht in een bar, stelt de schrijver:  ‘Ik herinner me dat de samoerai een code hadden, waarin onder meer staat: je mag nooit liegen. Dat verbod zal ook wel gelden voor kungfumafketels zoals ik. Er zit dan ook niets anders op dan een stuk van dit verhaal terug te nemen. Er vond die avond geen treffen plaats. Ik heb het uit mijn duim gezogen, in tegenstelling tot de rest van deze roman, omdat ik even zin had om me uit te leven in het hogere geweldsspectrum.’ (p.158) Deze coming of age -roman leest heel vlot. De ondertoon is eerder cynisch, soms humoristisch. Jasper van Buren is creatief met taal (hij is copywriter van beroep) en heeft de roman opgesplitst in drie delen, waarbij de 232 pagina’s verdeeld worden over 78 korte hoofdstukken. Zo kent de roman een hoog ritme en vormen de zo snel opeenvolgende hoofdstukken van 2-3 bladzijden telkens een belevenis op zich.  

[Stefaan Pennynck - 13/12/2020]