Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Stemmen uit de stilte. Vaderspreuken uit de Egyptische woestijn I Vertaalwerkgroep Sint-Adelbertabdij Egmond 29/05/2023
Het ongerijmde leven van Martien Beversluis Lo van Driel 29/05/2023
De aarde volgens W.F. Hermans. De schrijver als geoloog Salomon Kroonenberg 29/05/2023
Het belang van de boerenzwaluw. Over de toekomst van de literaire uitgeverij Mireille Berman (red.) 29/05/2023
Natuur Marieke Lucas Rijneveld (samenst.) 29/05/2023
Israël. De zoektocht naar het beloofde land Coen Verbraak 29/05/2023
Balts Luuk Gruwez 29/05/2023
Leen Sanders. De bokser die levens redde in Auschwitz Erik Brouwer 29/05/2023
Houvast. Identiteit van een christen Jürgen Metepenningen 29/05/2023
Ngando en andere verhalen Paul Lomami Tshibamba 29/05/2023
Vindolanda Adrian Goldsworthy 29/05/2023
De Arabische veroveringen. De verspreiding van de islam en de eerste kalifaten Justin Marozzi 29/05/2023
Het ontstaan van de tijd. Mijn reis met Stephen Hawking voorbij de oerknal Thomas Hertog 29/05/2023
Vergeet je naam. Verhalen van Joodse onderduikkinderen Marcel Prins en Peter Henk Steenhuis 29/05/2023
De Pool (vert. Peter Bergsma) J.M. Coetzee 29/05/2023
Staan in de wereld van nu. Uitdagingen in een postchristelijke samenleving (vert. Frank Mulder) Jacques Ellul 29/05/2023
Vernietigen. (vert. Martin de Haan) Michel Houellebecq 15/05/2023
Poetins filosoof. Alexander Doegin Victor Kal 15/05/2023
Canon van 700 jaar Joods Nederland Tirtsah Levie Bernfeld en Bart Wallet 15/05/2023
Een wereld vol almanakken. 100 bijzondere exemplaren Frederik Schreuder 15/05/2023
12345678910...Laatste

Boeddha’s uitsmijter

Jasper van Buren
 Boeddha’s uitsmijter
Magonia, 2020, 232 blz., EUR 19,95
ISBN: 9789492241344

De tieners Jasper en Omar groeien op in Rotterdam in de jaren ’80. Jasper komt uit een burgerlijk gezin (vader directeur van een middelgroot bedrijf en moeder danslerares) en is eerder een conformistisch type, terwijl Omar, geboren uit een Nederlandse moeder (ex-diplomate en alcoholverslaafde) en een Marokkaanse vader (ex-hoogstaand politiek figuur in Marokko), van school gezet wordt en eerder onconventioneel is. Beiden raken aan elkaar gehecht, in die mate dat Omar naderhand een kamer krijgt in de flat waar Jasper later als student rechten kan wonen. Jasper leert als jongvolwassene andere aspecten van het leven kennen en vervalt in drank- en druggebruik. Terwijl Jasper kan afstuderen, een Poolse vriendin heeft en ondanks zijn desinteresse toch werk vindt bij een reclamebureau, blijft Omar  zonder succes werk zoeken. Omar heeft zich ondertussen aangesloten bij een kungfu-school. Ook Jasper sluit zich aan. Terwijl Omar de verlichting bereikt en als ‘bodhisattva’ (onthechte) door het leven kan gaan, ontwikkelt Jasper zich als iemand met een ‘zwart hart’, is erg negatief ten opzichte van zichzelf en de wereld en koestert vooral tegenover Omar haatdragende gevoelens. Hij heeft last van woede, beklemming, angst, paniek, irritatie, probeert niet te denken en aan zichzelf te ontsnappen (p.205). Hij is er door geobsedeerd alsof Omar helderziend zou zijn en zijn gedachten kan lezen. Jasper blijft fanatiek trainen en houdt even op met drinken. Na een kort van een gevoel van ‘verlichting’ geproefd te hebben, vervalt Jasper opnieuw in drank en drugs en negativisme en breekt met Omar. Hij voelt zich eerder een doebbhist, dit is een dubieuze boeddhist, een uitsmijter van Boeddha. In de epiloog komt uiteindelijk alles goed met Jasper van Buren.
De roman is autobiografisch, geschreven vanuit het standpunt van de 50-jarige auteur Jasper van Buren (1970). Soms wordt met de werkelijkheid een loopje wordt genomen, hetzij door een onder invloed van marihuana beleefd visioen, hetzij dat de auteur dit naderhand toegeeft. Na een spectaculair gevecht in Warschau, begint het volgend hoofdstuk met ‘Toegegeven, die bewuste schermutseling heeft nooit plaats gegrepen, maar mijn andere Poolse avonturen wel.‘ (p.110). Na een gevecht in een bar, stelt de schrijver:  ‘Ik herinner me dat de samoerai een code hadden, waarin onder meer staat: je mag nooit liegen. Dat verbod zal ook wel gelden voor kungfumafketels zoals ik. Er zit dan ook niets anders op dan een stuk van dit verhaal terug te nemen. Er vond die avond geen treffen plaats. Ik heb het uit mijn duim gezogen, in tegenstelling tot de rest van deze roman, omdat ik even zin had om me uit te leven in het hogere geweldsspectrum.’ (p.158) Deze coming of age -roman leest heel vlot. De ondertoon is eerder cynisch, soms humoristisch. Jasper van Buren is creatief met taal (hij is copywriter van beroep) en heeft de roman opgesplitst in drie delen, waarbij de 232 pagina’s verdeeld worden over 78 korte hoofdstukken. Zo kent de roman een hoog ritme en vormen de zo snel opeenvolgende hoofdstukken van 2-3 bladzijden telkens een belevenis op zich.  

[Stefaan Pennynck - 13/12/2020]