Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
De moeilijke jaren. Vertaald en van een nawoord voorzien door Frans Kellendonk Henry James 11/01/2021
De Familie Wachtman Christiaan Alberdingk Thijm 11/01/2021
Geertje van de Kamp in Japan. Een Nederlandse kunstenaar in Azië Maarten Buser 11/01/2021
Doodgewone mannen. De rol van een Duits politiebataljon bij de Endlösung in Polen Christopher R. Browning 11/01/2021
De nooit te helen wond van de waarheid Ryszard Krynicki 11/01/2021
Stamboomverzen Lander Cornelis 11/01/2021
Tabak Jonathan Robijn 11/01/2021
Licht & traag & diep Hedwig Du Jardin 11/01/2021
Zilt Ellen Verstrepen 11/01/2021
Na het achterhuis. Anne Frank en de andere onderduikers in de kampen Bas von Benda-Beckmann 11/01/2021
Mohammed. Van profeet tot legerleider Marcel Hulspas 11/01/2021
Vorsten van Albion. Het huis Plantagenet, vormgevers van Engeland Dan Jones 11/01/2021
Sieg heil! Van mythische groet tot verderfelijke ideologie Gie van den Berghe 11/01/2021
Een zoon van Roelof ten Napel 11/01/2021
Sirius Allard Schröder 11/01/2021
Beeld van de stad. Langs hedendaagse kunst en architectuur in Brugge Michel Vanhee (red.) 11/01/2021
Mijn lieve gunsteling Marieke Lucas Rijneveld 31/12/2020
Bewaar de zomer Alma Mathijsen 31/12/2020
De grootste veldheren uit de geschiedenis Andrew Roberts (red.) 31/12/2020
In het geheim geloven – Autobiografie Tomáš Halík 31/12/2020
12345678910...Laatste

Geertje van de Kamp in Japan. Een Nederlandse kunstenaar in Azië

Maarten Buser
Geertje van de Kamp in Japan. Een Nederlandse kunstenaar in Azië
Waanders, 2020, 95 blz., EUR 29,95
ISBN: 9789462623149

Geertje van de Kamp, geboren in 1986 in Alkmaar, is Nederlandse en kunstenares. Ze heeft een heel aparte manier van werken: ze maakt gebruik van twee doorzichtige platen -eerst was dat gewoon glas, korte tijd experimenteerde met plastic sheets, maar uiteindelijk kreeg acrylglas de voorkeur-, die ze afzonderlijk beschildert met eenvoudige origami-achtige motieven, tweedimensionale origami eigenlijk. Beide platen worden opgehangen met een lege ruimte ertussen, zodat er een geweldig gevoel van diepte ontstaat. Het geheel “moet een beetje wringen, maar ook in balans zijn, kracht uitstralen, maar een beetje saai zijn mag ook”. 
Het begon echter lang geleden voor haar allemaal bij het vouwen van een muizentrapje. Daaruit groeide stilaan haar interesse voor origami en op die manier werd een reis naar Japan het logische vervolg. 
Deze monografie -in hoofdstuk 2 eerder een reisgids voor Japan dan een essay over kunst- toont in de eerste plaats de invloed van de Japanreis op van de Kamps recente oeuvre aan de hand van een aangenaam leesbare tekst, maar niet in het minst door o.a. enkele reeksen van geschilderde “shide” of eenvoudige gestileerde witpapieren vormen, die bliksemschichten verbeelden en als bescherming dienen tegen kwade geesten. 
Het boek verscheen als 11de deel in de serie “Inspiratie”, waarin telkens een jonge Nederlandse kunstenaar gevolgd wordt naar de bakermat van zijn/haar inspiratie. Zo zijn er kunstenaars, die o.a. naar Noorwegen of naar Zuid-Afrika of naar Toscane of naar Marokko enz. gereisd zijn. De steun hiervoor komt sinds 2008 telkens van de Van Vlissingen Art Foundation.
Achteraan vindt de lezer een overzicht van de artistieke loopbaan van van de Kamp.
De illustraties zijn schitterend, al zou bij de foto’s van Japan een kort commentaar niet misstaan. Op de glanspapieren pagina’s met de afbeeldingen van de schilderijen staat wel een compact blokje met info over titel, datering, gebruikt materiaal en afmetingen.
Een mooie eerste kennismaking met een gepassioneerde en veel belovende hedendaagse jonge Nederlandse kunstenares. 

[Kristien Philippe - 11/01/2021]