Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
De garage John Banville 22/04/2024
Constant Permeke J. Declercq en I. Gheeraert (red.) 22/04/2024
Alle rafelranden van Europa. De geschiedenis van Europa en zijn buren Ivo van de Wijdeven 22/04/2024
De woordenaar. Christoffel Plantijn, ’s werelds grootste drukker en uitgever. Een biografie Sandra Langereis 22/04/2024
De zus. Het verhaal van het meesterbrein achter Kim Jong-un Sung-Yoon Lee 22/04/2024
Styx Bavo Dhooge 22/04/2024
Tragedies. Vertaald en toegelicht door Patrick Lateur Aischylos 15/04/2024
De mooiste geschiedenis van België. Het verleden van een land door de ogen van de grootste schilders Jos Vandervelden 15/04/2024
De ontdekking van Holland Jan Brokken 15/04/2024
Verdwenen stad. Hoe de Joodse bevolking met de tram uit Amsterdam werd gehaald Willy Lindwer en Guus Luijters 15/04/2024
Door Duitse puinen Bert Cornelis 15/04/2024
Inspired by Dudok. De 50 beste werken in zijn stijl ter wereld Joke Reichardt en Peter Veenendaal 15/04/2024
Erfgoed op de vlucht. Duitse bezetters, Vlaamse meesterwerken, een Waals kasteel Bert Govaerts 15/04/2024
Man van vele oorlogen Jonas Boets 15/04/2024
Het sneeuwklokjesbos Annejet van der Zijl 15/04/2024
De uitbreiding. Roman (vert. Wil Boesten) Robert Menasse 15/04/2024
De prijs van de twijfel Jo Claes 15/04/2024
De meisjes van de katoenfabriek (vert. Edith Sybesma en Neeltje Wiersma) Susanna Alakoski 15/04/2024
Romeinse kruisiging Ruben van Wingerden 15/04/2024
KZ-syndroom. Een litteken dat nooit verdwijnt Henri Heimans en Dirk Verhofstadt 15/04/2024
12345678910...Laatste

Geluiden voor de laatste dag

Jozef Deleu
Geluiden voor de laatste dag
PoëzieCentrum, 2021, 36 blz., EUR 15,00
ISBN: 9789056553395

In zijn bijzonder mooi verzorgde bundel ‘geluiden voor de laatste dag’ brengt Jozef Deleu 30 miniaturen bijeen, alfabetisch op titel gerangschikt van ‘ankerloos’ tot ‘zelfleugen’.  In zijn  verzen,  getoonzet in de maat van zeven – telkens vijf verzen met een apart staand distichon dat de onderliggende thematiek ervan expliciteert – gaat de dichter op zoek naar de binnenkant van de taal, daar waar die ontdaan van alle bijkomstigheden raakt aan het mysterie van het bestaan. ‘Ik verzamel geluiden / voor de laatste dag’ schrijft hij in ‘Bed’. Het titelvers voor de bundel wordt dan verder herhaald in het gedicht ‘Sluitstuk’: ‘mijn leven volgt / zijn laatste pad / vergetelheid maakt zich op / alles wordt korter / dagen lijken uren // in de tuin geluiden / voor de laatste dag’ (p. 30)  Op een ingehouden manier verkent  Deleu de grenzen van zijn levenstocht, daarbij focussend op het ouder worden en het besef dat het leven blijvend wordt ingekleurd door de dood.  Een verblijf in ‘Heer sur Meuse’ vormt het kader voor deze bedenking: ‘raam / met uitzicht op vallei / een hert gooit de kop in de nek / een haas zoekt de lichtbak op / het everzwijn woelt aarde om // hevig leven / zo barstensvol dood’. (p. 16)  Voor berusting of illusieloze overgave is geen plaats in deze miniaturen. Denkend aan het ‘huis’ luidt het dat het ‘staat open voor het ongewone / vervuld van het onvervulde’ (p. 19), er is de ‘liefde’ die hem staande houdt, ‘een donker vuur / dat mij bestookt / en bekoort // het grote woord / dat ook de dove hoort’. Ook nu de einder beperkter wordt, blijft Deleu zijn blik richten op wat rond hem gebeurt. Bij een treinreis door Polen valt hem op: ‘de mensen / lachen niet meer’ (p. 28), en, hij mag dan tachtigplusser zijn, ‘in mij ontkiemt de rebellie’ (p.29). Veelzeggend, als in een idee die heb geheel van de bundel omarmt, is dan het slotgedicht ‘zelfleugen’: ultiem bedrog / het onontkoombare / niet durven zien / de stilte vrezen / en de eindigheid // alle leven heeft recht / op een goede dood’ (p. 36)  In hun streng beheerste aanpak – geen interpunctie, geen hoofdletters – nodigen de miniaturen uit ‘geluiden voor de laatste dag’ uit tot lezen en herlezen.

[Jooris van Hulle - 22/02/2021]