Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Anton Verhey en de herontdekking van Herman de Ruyter. Studie naar het drieluik rond Slot Loevestein Perry Pierik (red.) 17/11/2025
Wat ik nog kwijt wil. Een ultiem gesprek Willy Claes en Rik van Cauwelaert 17/11/2025
In de geest van de nazi’s. Twaalf waarschuwingen uit de geschiedenis Laurence Rees 17/11/2025
Katholiek. Het katholieke geloof in de Lage Landen. Een rondleiding Jan-Jaap van Peperstraten 17/11/2025
De gereedschapskist van de Bijbelschrijvers. Hoe verhalen in de Bijbel worden verteld Klaas A.D. Smelik 17/11/2025
Karim Van Overmeire Vervloekt land. In de voetsporen van Vlaamse en Hollandse soldaten van Napoleon in Spanje en Portugal. Uitgeverij Ertsberg, S.l., Karim Van Overmeire 17/11/2025
De Ethiopiërs. Geschiedenis van een eeuwenoude beschaving (vert. Ruud van de Plassche) Steven Kaplan 17/11/2025
Infiltranten. Een eeuw Russische spionage in het Westen Shaun Walker 17/11/2025
Het gezicht van de oorlog, 1937-1946 Martha Gellhorn 17/11/2025
Door de sneeuw. Roman (vert. Ralph Aarnout) Tommie Goerz 17/11/2025
Een gat in het hoofd. Leven en werk van Heere Heeresma Anton de Goede 17/11/2025
Wie is bang van vrouwelijke kunstenaars? Belgische kunstenaressen van 1880 tot nu Christiane Struyven 17/11/2025
In de verte – de lucht. Rein Dufait Christophe Van Gerrewey 17/11/2025
Het kind in de golven (vert. Gerda Rijsselaere) Michel Bussi 17/11/2025
Nederland waterland. Een geschiedenis in 100 oude kaarten Marieke van Delft en Reinder Storm 17/11/2025
Met hangen en wurgen. Een korte wereldgeschiedenis van de doodstraf A. J. van Loon 17/11/2025
Moederkoren Paul Demets 04/11/2025
Paradijs. Een nieuwe versie van Philoctetes van Sophocles (vert. Nathalie Tabury & Gaea Schoeters) Kae Tempest 04/11/2025
Vergeving. Een filosofische verkenning (vert. Ellis Booi) Vladimir Jankélévitch 04/11/2025
Coba Ritsema. Oog voor kleur Maaike Rikhof, Hanna Klarenbeek en Jet Sloterdijk 04/11/2025
12345678910...Laatste

Om wie wij waren

Gerda van Erkel
Om wie wij waren
Manteau, 2021, 374 blz., EUR 22,50
ISBN: 9789022337721

Het is een beproefd literair procedé: de terugblik op wat is geweest na het overlijden van een persoon die een aantal betrokkenen nabij was. Gerda van Erkel kiest in ‘Om wie wij waren’ voor een vertellende ik-figuur, de schrijfster Paulien die afscheid heeft moeten nemen van haar vriendin-van-ooit Mila. Van in de kleuterschool vormden zij, samen met Mauro, Ishtar en Berten een vijfmanschap dat onlosmakelijk met elkaar verbonden leek. De tijd heeft er anders over geoordeeld: Mila, een gevierde filmactrice, heeft haar huwelijk met Mauro niet kunnen redden (het is Mauro die haar de rug heeft toegekeerd), Paulien heeft zelf een punt gezet achter haar relatie met Berten, Ishtar is het verstikkende milieu van haar (Marokkaanse) thuis, waar alles in handen is van haar dominante broer Rachid, ontvlucht om in Amsterdam een toevluchtshuis voor mishandelde en in hun rechten miskende vrouwen te openen. Met de dood van Mila komt alles weer naar boven. Bij monde van Paulien legt  Gerda van Erkel bloot wat en waar een en ander fout is gelopen. Vooral Paulien, die zich aan het slot van het boek afvraagt ‘of het nu een testament of een apologie’ is, zoekt met zichzelf in het reine te komen: hoe zij altijd van Mauro heeft gehouden, maar dan toch met Berten is gehuwd; hoe zij zelf vol twijfels blijft aankijken tegen haar gevoelens voor Mila én voor Ishtar; hoe zij uiteindelijk, na de begrafenis van Mila, Mauro weer toelaat in haar leven. Veelbetekenend alleszins is het dat Paulien helemaal aan het slot van het boek kan en durft te zeggen: ‘We wàren alleen.’ Een open perspectief op wat het leven hun beiden nog kan bieden. Binnen een streng in de hand gehouden chronologie – van donderdag 13 september tot en met de zaterdag van de erop volgende week, het moment van de uitvaart van Mila – ontrafelt Paulien de draden die de vijf aan elkaar blijven verbinden. Dat alleen Paulien als vertellende ik optreedt, terwijl het relaas over de anderen in de meer afstandelijke hij- of zii-vorm wordt aangereikt, laat de auteur toe een aantal bedenkingen over het schrijven zelf naar voren te schuiven in een roman waarin het in wezen gaat over dit ene thema: de liefde.

[Jooris van Hulle - 03/04/2021]