Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Tragedies. Vertaald en toegelicht door Patrick Lateur Aischylos 15/04/2024
De mooiste geschiedenis van België. Het verleden van een land door de ogen van de grootste schilders Jos Vandervelden 15/04/2024
De ontdekking van Holland Jan Brokken 15/04/2024
Verdwenen stad. Hoe de Joodse bevolking met de tram uit Amsterdam werd gehaald Willy Lindwer en Guus Luijters 15/04/2024
Door Duitse puinen Bert Cornelis 15/04/2024
Inspired by Dudok. De 50 beste werken in zijn stijl ter wereld Joke Reichardt en Peter Veenendaal 15/04/2024
Erfgoed op de vlucht. Duitse bezetters, Vlaamse meesterwerken, een Waals kasteel Bert Govaerts 15/04/2024
Man van vele oorlogen Jonas Boets 15/04/2024
Het sneeuwklokjesbos Annejet van der Zijl 15/04/2024
De uitbreiding. Roman (vert. Wil Boesten) Robert Menasse 15/04/2024
De prijs van de twijfel Jo Claes 15/04/2024
De meisjes van de katoenfabriek (vert. Edith Sybesma en Neeltje Wiersma) Susanna Alakoski 15/04/2024
Romeinse kruisiging Ruben van Wingerden 15/04/2024
KZ-syndroom. Een litteken dat nooit verdwijnt Henri Heimans en Dirk Verhofstadt 15/04/2024
Ik ga naar de schapen Marieke De Maré 15/04/2024
De Affaire Sanders. Spionage en intriges in herrijzend Nederland Gerard Aalders en Coen Hilbrink 15/04/2024
Oppenheimer. De triomf en tragedie van de vader van de atoombom Kai Bird en Martin J. Sherwin 02/04/2024
1942. Het jaar van de stilte Herman van Goethem 02/04/2024
Schoonvader van Poetins geheim agent. Tien jaar oorlog en liefde Roel van Duijn 02/04/2024
De man die weg moest. Hoe het leven van mijn grootvader in 1943 eindigde onder de guillotine Frances Sanders 02/04/2024
12345678910...Laatste

De laatste dag van de koning. Verhalen, essays en ander werk

Sander Kollaard
De laatste dag van de koning. Verhalen, essays en ander werk
Van Oorschot, 2021, 456 blz., EUR 27,50
ISBN: 9789028211025

In 2020 kreeg Sander Kollaard de Libris Literatuurprijs voor ‘Uit het leven van een hond’, zijn tweede roman. Kollaard is een 60-jarige Nederlandse historicus die met zijn Zweedse vrouw en drie kinderen op het Scandinavische platteland woont en laat met schrijven is begonnen. Voor zijn verhalenbundel ‘Onmiddellijke terugkeer van uw geliefde’ kreeg hij in 2012 de Lucy B. en C.W. van der Hoogtprijs. Samen met ‘Levensberichten’ (2018) en een aantal verspreide verhalen en essays vormen ze ‘De laatste dag van de koning’. Ze bieden een boeiende staalkaart van Kollaards veelzijdige werkwijze en herkenbare thematiek. Dat Erik van Duyn uit het debuut even oud is als Sander Kollaard en dat hij vaak pendelt tussen zijn oude en nieuwe vaderland, doet al vermoeden dat deze verhalen niet zonder biografische grond zijn. In het slotessay ‘Literatuur van het geluk’ peilt Kollaard naar de moeilijkheid om over geluk te schrijven. Dat lukt een zeldzame keer bij auteurs als Robert Walser, Konstantin Paustovski en Virginia Woolf, maar alleen als geluk vervlochten raakt met vergankelijkheid, weemoed of een tijdelijke ontgrenzing. Geluk is vluchtig en zonder schaduw ontaardt het onvermijdelijk in kitsch. De lezer denkt bij dit slotessay wellicht aan het eerste verhaal, over een man die zichzelf herinnert als jongetje op het strand, de dag na de eerste maanlanding, starend naar het uitspansel, maar angstig om de verre vader in de golven, het zuigende natte zand en de duistere diepte onder zijn voeten. Sander Kollaard komt uit een gereformeerde familie met een grootmoeder die boeken, en niet alleen de bijbel, in alle ernst koesterde. “Ik lees. Van lieverlee ben ik ook gaan schrijven maar ik zie mezelf nog meer als een lezer dan als een schrijver, al is er geen groot verschil tussen die twee.” Het verlies van elk godsgeloof in deze verhalen loopt parallel met de dreiging van zelfvervreemding en identiteitsverlies, met het besef van dood en de zinloze vernietiging van alles, en met de chaotische ervaring van een “opsommende” werkelijkheid zonder dwingend verband. Schrijven betekent voor Kollaard het neerdrukkende besef daarvan, en de hoop op bevrijding, een licht moment in een wereld van zwaarte waarin herinnering en taal onbetrouwbaar blijven. De Russische keeper die bij het beslissende doelpunt van Marco Van Basten onbegrijpelijk aan de grond genageld stond, vertelt in een lege kerk over zijn hierop volgende existentiêle ontreddering, en maakt bij de verteller de vraag los waar er nog plaats is voor verwondering in een rationele wereld. “Uiteindelijk zijn we kinderen van onze eigen verbeelding, engelen even echt als onecht” is een citaat uit het werk van een fictieve schrijver met de suggestieve naam Weemoed. De rusteloze, tot het soefisme bekeerde Zweedse beeldhouwer Ivan Agueli en de veel bekendere dichter Fernando Pessoa zijn dan weer bestaande kunstenaars, aan wie Sander Kollaard essays heeft gewijd, origineel ingebed in vertelling en reisverhaal. Kollaard schrijft met enthousiasme over het late en vergeten “wormenboek” van Charles Darwin. De nijvere beestjes herinneren ons aan de onherroepelijke vergankelijkheid van alles, maar verteren, in een soort blinde zingeving, dode materie tot vruchtbare aarde, zoals de warme pootafdruk van een haas in de Zweedse sneeuw de groei van het eerste lentegewas stimuleert. Wormen duiken niet toevallig meermaals op in deze verhalen. “De laatste dag van de koning” bevat ook enkele dieper gravende recensies, waarin de persoonlijke en vormbewuste affiniteit met het besproken boek voorop staat. Sander Kollaard schrijft helder en overtuigend proza met een geheimzinnig en grillig uitwaaierend karakter, en waarin gevochten wordt om de verloren betekenis van essentiële zaken.

[Johan De Haes - 03/04/2021]