Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Moederkoren Paul Demets 04/11/2025
Paradijs. Een nieuwe versie van Philoctetes van Sophocles (vert. Nathalie Tabury & Gaea Schoeters) Kae Tempest 04/11/2025
Vergeving. Een filosofische verkenning (vert. Ellis Booi) Vladimir Jankélévitch 04/11/2025
Coba Ritsema. Oog voor kleur Maaike Rikhof, Hanna Klarenbeek en Jet Sloterdijk 04/11/2025
Windhandel. Ooggetuigen van vijfhonderd jaar speculatie, euforie en verlies op de internationale beurzen Maarten Biermans 04/11/2025
Mesopotamië. Roman (vert. Tatjana Daan) Olivier Guez 04/11/2025
De kronieken van de dood. Opstand en executies in de Nederlanden Isabel Casteels 04/11/2025
Aesopus. Op de slavenmarkt in de oudheid Christian Laes 04/11/2025
Voor altijd. Een zelfportret in brieven (vert. en inl. Vincent Hunink) Plinius 04/11/2025
in het wit Roderik Six 04/11/2025
Donas, Archipenko & La Section d’Or. Betoverend modernisme Peter J.H. Pauwels & Adriaan Gonnissen (red.) 04/11/2025
Engel van de blauwe stad Carmen van Geffen 04/11/2025
Al wat leeft. De grote en dodelijke wedloop om al het leven te kennen (vert. Edzard Krol) Jason Roberts 27/10/2025
Onmogelijk (ver. Annemart Pilon) Erri di Luca 27/10/2025
Abd. De geschiedenis van slavernij en slavenhandel in de islamitische wereld (vert. Brenda Mudde en Maarten van der Werf) Justin Marozzi 27/10/2025
Deshima. Het dagelijks leven op de Nederlandse handelspost in Japan Anne Sey 27/10/2025
De Hanze. Opkomst en ondergang van een machtig handelsverbond (vert. Ger Meesters) Dick Harrison 27/10/2025
Stad van water en licht. Amsterdam, een geschiedenis in kaarten Kester Freriks en Reinder Storm 27/10/2025
Brancusi – de geboorte van moderne sculptuur. Meesterwerken uit de collectie van Centre Pompidou Ariane Coulondre (red.) 27/10/2025
Altijd te paard Iris Pronk 27/10/2025
12345678910...Laatste

Brueghel en tijdgenoten. Kunst als verborgen verzet

Lars Hendrikman en Dorien Tamis (red.)
Brueghel en tijdgenoten. Kunst als verborgen verzet
Waanders, 2021, 232 blz., EUR 32,50
ISBN: 9789462623156

Naar aanleiding van de tentoonstelling Brueghel en tijdgenoten. Kunst als verborgen verzet, die nog tot 4 juli 2021 in het Bonnefantenmuseum in Maastricht loopt, verscheen bij Waanders Uitgevers (uiteraard in samenwerking met het museum) een keurige catalogus. Het is werkelijk een catalogus want in het tweede deel worden de tentoongestelde schilderijen, tekeningen en etsen besproken en afgebeeld. Deze besprekingen zijn vlot te lezen en boeien door hun inhoud. Onderaan vinden we telkens (logisch) wat praktische gegevens over het kunstwerk: materiaal, afmetingen, bewaarplaats en een beknopte bibliografie. Het gaat om bijna 75 stukken. Geregeld worden ook andere schilderijen in deze lemma’s afgebeeld, schilderijen die nodig zijn als ondersteuning, om te vergelijken of die invloed hebben uitgeoefend. 
Het eerste deel van dit boekwerk is nog interessanter. Het gaat om twee grote essays die het thema van de tentoonstelling uitdiepen. Over Brueghel en zijn familieleden-schilders werd al menig boek gepubliceerd en zal nog menig boek worden geschreven. Nu wordt eens terecht nadruk gelegd op het feit dat Brueghel met zijn werken zich verzet tegen de bezetting door de Habsburgers van de Nederlanden, kritiek geeft. Hij doet dit slim, niet uitdagend maar dikwijls verborgen in wat details. Dit is het onderwerp van twee artikels in deze catalogus: kunsthistorici Lars Hendrikman en Dorien Tamis hebben het over de inventie van een gelaagde zestiende-eeuwse beeldtraditie in hun bijdrage ‘Het kruis en de kritiek’ en kunsthistorica Sarah Babin bespreekt in deze context het schilderij van de lijdensweg van Jezus naar Golgotha door Pieter Brueghel de Jongere. We genoten van hun uitleg, visie en apprecieerden het vergelijkingsmateriaal. Uiteraard kwam dit thema al in vroegere boeken aan bod, maar nu werd in een schitterende druk daar expliciet aandacht aan besteed. Een bibliografie werd achteraan niet vergeten. Ook de voetnoten werden op de laatste bladzijden afgedrukt, net als andere druktechnische gegevens. Spijtig is er geen index. Het geheel mag er zeker zijn, Zowel inhoudelijk als wat betreft de vormgeving is dit een voortreffelijke publicatie, die een plaats verdient in de bibliotheek van de Brueghelliefhebber. 

[Jean Luc Meulemeester - 08/06/2021]