Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Tragedies. Vertaald en toegelicht door Patrick Lateur Aischylos 15/04/2024
De mooiste geschiedenis van België. Het verleden van een land door de ogen van de grootste schilders Jos Vandervelden 15/04/2024
De ontdekking van Holland Jan Brokken 15/04/2024
Verdwenen stad. Hoe de Joodse bevolking met de tram uit Amsterdam werd gehaald Willy Lindwer en Guus Luijters 15/04/2024
Door Duitse puinen Bert Cornelis 15/04/2024
Inspired by Dudok. De 50 beste werken in zijn stijl ter wereld Joke Reichardt en Peter Veenendaal 15/04/2024
Erfgoed op de vlucht. Duitse bezetters, Vlaamse meesterwerken, een Waals kasteel Bert Govaerts 15/04/2024
Man van vele oorlogen Jonas Boets 15/04/2024
Het sneeuwklokjesbos Annejet van der Zijl 15/04/2024
De uitbreiding. Roman (vert. Wil Boesten) Robert Menasse 15/04/2024
De prijs van de twijfel Jo Claes 15/04/2024
De meisjes van de katoenfabriek (vert. Edith Sybesma en Neeltje Wiersma) Susanna Alakoski 15/04/2024
Romeinse kruisiging Ruben van Wingerden 15/04/2024
KZ-syndroom. Een litteken dat nooit verdwijnt Henri Heimans en Dirk Verhofstadt 15/04/2024
Ik ga naar de schapen Marieke De Maré 15/04/2024
De Affaire Sanders. Spionage en intriges in herrijzend Nederland Gerard Aalders en Coen Hilbrink 15/04/2024
Oppenheimer. De triomf en tragedie van de vader van de atoombom Kai Bird en Martin J. Sherwin 02/04/2024
1942. Het jaar van de stilte Herman van Goethem 02/04/2024
Schoonvader van Poetins geheim agent. Tien jaar oorlog en liefde Roel van Duijn 02/04/2024
De man die weg moest. Hoe het leven van mijn grootvader in 1943 eindigde onder de guillotine Frances Sanders 02/04/2024
12345678910...Laatste

Raam, sleutel

Robbert Welagen
 Raam, sleutel
Nijgh & van Ditmar, 2021, 208 blz., EUR 18,50
ISBN: 9789038808062

Wat zoal in gang wordt gezet als schrijfster Karlijn Spichter totaal in de war raakt met haar gevoelens als na een televisie-interview de journaliste even haar hand laat rusten op haar knie, ‘een tinteling, via mijn been naar mijn onderbuik. Dit gevoel kreeg ik al jaren alleen van Arne.’ Wat dan gebeurt heeft veel weg van een soort noodlotsvervulling: Karlijn zet het raam open van de kamer omdat na het gesprek een wat bedompte sfeer is blijven hangen, ze wil Hanna helpen met het inladen van het materiaal om zo nog even verder van haar gezelschap te genieten. Dan ‘gebeurt’ het: de deur slaat dicht, sleutels liggen boven...  Karlijn belt haar vriend Arne op en die zal haar tegemoet rijden. Onderweg wordt hij aangereden door een wagen. Dood (van Arne)  en verlangen (naar Hanna) zullen elkaar blijven kruisen in het leven van Karlijn. Voor haar blijven alleen ‘wat als-vragen’ over: wat als ik het raam niet had opengezet? wat als ik Arne niet had gevraagd mij de sleutels te komen brengen? Wat als ik naar mijn vriendin Laure was gegaan en daar te wachten tot Arne thuiskwam van de school waar hij lesgeeft? …  Karlijn slaagt er niet in zich los te wrikken uit het knagend schuldgevoel na de dood van Arne. Robbert Welagen slaagt er in ‘Raam, sleutel’ in de lezer via een aantal elkaar snel opvolgende korte hoofdstukken het verwerkingsproces dat Karlijn doormaakt (of: moet doormaken) mee te laten beleven. Goedbedoelde raad van haar ouders en/of schoonouders doen in wezen weinig ter zake. Voor Karlijn staat die ene vraag voorop: ‘Kan het wel samengaan, rouwen om iemand en tegelijk verliefd zijn?’ (p. 134), en als een echo hiervan, de bemerking van Hanna: ‘Ik las ergens dat rouw en verliefdheid dicht bij elkaar liggen. Ze lijken op het eerste gezicht tegengesteld, maar ze zijn het niet. De lichamelijke reacties komen overeen. Onrust, slapeloosheid, hartkloppingen. Misschien versterken ze elkaar bij jou. Wordt één plus één niet twee, maar drie.’ (p. 175)  De manier waarop Welagen alles in kaart brengt – en dit tot en met de relatie met Hanna en het stuklopen ervan – staat mijlenver verwijderd van het melodramatische. Subtiel aangebrachte bedenkingen (‘het ruikt hier steeds minder naar Arne’ – p. 162), de bedachtzaam aangewende symboliek (het doelloos wachten van Karlijn op de parking bij het warenhuis), het gummen in de boeken die Karlijn voor zich heeft liggen (drie publicaties spelen hier direct mee: ‘Carol’ van P. Highsmith, ‘Nooit meer slapen,’ van W.F. Hermans, ‘De voorlezer’ van Bernhard Schlink), hoe literatuur en werkelijkheid in elkaar grijpen: het maakt van ‘Raam, sleutel’ een intrigerende en bijzonder geslaagde roman.

[Jooris van Hulle - 08/06/2021]