Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Anton Verhey en de herontdekking van Herman de Ruyter. Studie naar het drieluik rond Slot Loevestein Perry Pierik (red.) 17/11/2025
Wat ik nog kwijt wil. Een ultiem gesprek Willy Claes en Rik van Cauwelaert 17/11/2025
In de geest van de nazi’s. Twaalf waarschuwingen uit de geschiedenis Laurence Rees 17/11/2025
Katholiek. Het katholieke geloof in de Lage Landen. Een rondleiding Jan-Jaap van Peperstraten 17/11/2025
De gereedschapskist van de Bijbelschrijvers. Hoe verhalen in de Bijbel worden verteld Klaas A.D. Smelik 17/11/2025
Karim Van Overmeire Vervloekt land. In de voetsporen van Vlaamse en Hollandse soldaten van Napoleon in Spanje en Portugal. Uitgeverij Ertsberg, S.l., Karim Van Overmeire 17/11/2025
De Ethiopiërs. Geschiedenis van een eeuwenoude beschaving (vert. Ruud van de Plassche) Steven Kaplan 17/11/2025
Infiltranten. Een eeuw Russische spionage in het Westen Shaun Walker 17/11/2025
Het gezicht van de oorlog, 1937-1946 Martha Gellhorn 17/11/2025
Door de sneeuw. Roman (vert. Ralph Aarnout) Tommie Goerz 17/11/2025
Een gat in het hoofd. Leven en werk van Heere Heeresma Anton de Goede 17/11/2025
Wie is bang van vrouwelijke kunstenaars? Belgische kunstenaressen van 1880 tot nu Christiane Struyven 17/11/2025
In de verte – de lucht. Rein Dufait Christophe Van Gerrewey 17/11/2025
Het kind in de golven (vert. Gerda Rijsselaere) Michel Bussi 17/11/2025
Nederland waterland. Een geschiedenis in 100 oude kaarten Marieke van Delft en Reinder Storm 17/11/2025
Met hangen en wurgen. Een korte wereldgeschiedenis van de doodstraf A. J. van Loon 17/11/2025
Moederkoren Paul Demets 04/11/2025
Paradijs. Een nieuwe versie van Philoctetes van Sophocles (vert. Nathalie Tabury & Gaea Schoeters) Kae Tempest 04/11/2025
Vergeving. Een filosofische verkenning (vert. Ellis Booi) Vladimir Jankélévitch 04/11/2025
Coba Ritsema. Oog voor kleur Maaike Rikhof, Hanna Klarenbeek en Jet Sloterdijk 04/11/2025
12345678910...Laatste

De boekhandelaar van Florence. Over de renaissance, de boekdrukkunst en de veranderende kracht van ideeën

Ross King
De boekhandelaar van Florence. Over de renaissance, de boekdrukkunst en de veranderende kracht van ideeën
De Bezige Bij, 2021, 525 blz., EUR 34,99
ISBN: 9789403124414

Ross King (° 1962) brak twee decennia geleden door met De koepel van Brunelleschi (2002) over de Dom van Firenze. Hij schreef verder De hemel van de paus (2004) over de Sixtijnse kapel van Michelangelo en Leonardo en Het laatste avondmaal (2012) over Da Vinci’s Laatste avondmaal. Na een uitstap naar het Franse impressionisme met Waanzin en betovering (2017) over de waterlelieschilderijen van Monet, keert hij met De boekhandelaar van Florence terug naar de Italiaanse renaissance.
Ross King vertelt daarin Over de renaissance, de boekdrukkunst en de veranderende kracht van ideeën, zoals de ondertitel luidt. Hij hangt zijn verhaal op aan het leven van Vespasiano da Bisticci (1421-1498). Die was van eerder bescheiden afkomst in die zin dat hij geen universitaire vorming genoot. Hij ging als tiener in dienst bij een boekhandelaar in Firenze in een tijd dat boeken nog met de hand gekopieerd werden. Hij nam de zaak van zijn patroon over en bouwde zich weldra een reputatie op als ‘boekmaker’. Boeken maken betekende oude handschriften laten opsporen, eventueel laten vergelijken, kopiisten en miniaturisten engageren en handgeschreven katernen laten inbinden, waarbij hij als eerste in een ingebonden handschrift een titelpagina toevoegde.
Vespasiano had de beste handschriftenjagers en miniaturisten in dienst en daardoor een enorm rijk cliënteel, waaronder de Medici’s en de pausen. Rijke klanten bestelden hele collecties handschriften bij hem. Zo leverde hij een substantiële bijdrage aan de bibliotheek van de Medici’s in Firenze en die van Federico da Montefeltro, de hertog van Urbino. Hij legde catalogi aan van deze en andere bibliotheken, zoals die van het Vaticaan. Rijk werd hij er niet van, maar hij en zijn netwerk speelden een enorme rol in het toegankelijk maken van handschriften, die sinds eeuwen in abdijbibliotheken stof lagen te vergaren.
Maar de innovatie van de boekdrukkunst bereikte in 1476 als een van de laatste culturele centra in Italië Firenze. Vespasiano verwierp ze en trok zich gedesillusioneerd uit zaken terug op een boerderij buiten Firenze. Als een cultuurpessimist leverde hij nog wel een honderdtal levensbeschrijvingen van vooraanstaande humanistische tijdgenoten, wat Burckhardt in de 19de eeuw inspireerde tot zijn Die Kultur der Renaissance in Italiën.
Het leven van Vespasiano, waar overigens verder niet zoveel over geweten is, grijpt Ross King aan om breed uit te weiden over het Italië van de 15de eeuw, de rivaliteit tussen de stadsstaten en daarbinnen tussen de families, de pausen en de Westerse kerkscheuring, de pest, de val van Constantinopel en de hernieuwde kennismaking met Plato in West-Europa. King gaat uitgebreid in op de manuscriptenjagers in abdijen benoorden de Alpen, op het verschil tussen papier en perkament, op lettertypes, zoals de Karolingische minuskel, en ten slotte op de concurrentie tussen handschriften en gedrukte boeken. De parallel met de actuele discussie tussen drukkunst en digitale media dringt zich op.
Ross King schrijft meeslepend, maar wel erg wijdlopig. Hij heeft de neiging zich te verliezen in zijsporen, zodat de lezer wel eens de focus verliest. Soms is de vertaling ongelukkig, zoals Venetiërs i.p.v. Venetianen. Dit neem niet weg dat King een fascinerend beeld ophangt van de Italiaanse renaissance en de rol van handschriften en boeken daarin.

[Walter Smits - 11/07/2021]