Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Anton Verhey en de herontdekking van Herman de Ruyter. Studie naar het drieluik rond Slot Loevestein Perry Pierik (red.) 17/11/2025
Wat ik nog kwijt wil. Een ultiem gesprek Willy Claes en Rik van Cauwelaert 17/11/2025
In de geest van de nazi’s. Twaalf waarschuwingen uit de geschiedenis Laurence Rees 17/11/2025
Katholiek. Het katholieke geloof in de Lage Landen. Een rondleiding Jan-Jaap van Peperstraten 17/11/2025
De gereedschapskist van de Bijbelschrijvers. Hoe verhalen in de Bijbel worden verteld Klaas A.D. Smelik 17/11/2025
Karim Van Overmeire Vervloekt land. In de voetsporen van Vlaamse en Hollandse soldaten van Napoleon in Spanje en Portugal. Uitgeverij Ertsberg, S.l., Karim Van Overmeire 17/11/2025
De Ethiopiërs. Geschiedenis van een eeuwenoude beschaving (vert. Ruud van de Plassche) Steven Kaplan 17/11/2025
Infiltranten. Een eeuw Russische spionage in het Westen Shaun Walker 17/11/2025
Het gezicht van de oorlog, 1937-1946 Martha Gellhorn 17/11/2025
Door de sneeuw. Roman (vert. Ralph Aarnout) Tommie Goerz 17/11/2025
Een gat in het hoofd. Leven en werk van Heere Heeresma Anton de Goede 17/11/2025
Wie is bang van vrouwelijke kunstenaars? Belgische kunstenaressen van 1880 tot nu Christiane Struyven 17/11/2025
In de verte – de lucht. Rein Dufait Christophe Van Gerrewey 17/11/2025
Het kind in de golven (vert. Gerda Rijsselaere) Michel Bussi 17/11/2025
Nederland waterland. Een geschiedenis in 100 oude kaarten Marieke van Delft en Reinder Storm 17/11/2025
Met hangen en wurgen. Een korte wereldgeschiedenis van de doodstraf A. J. van Loon 17/11/2025
Moederkoren Paul Demets 04/11/2025
Paradijs. Een nieuwe versie van Philoctetes van Sophocles (vert. Nathalie Tabury & Gaea Schoeters) Kae Tempest 04/11/2025
Vergeving. Een filosofische verkenning (vert. Ellis Booi) Vladimir Jankélévitch 04/11/2025
Coba Ritsema. Oog voor kleur Maaike Rikhof, Hanna Klarenbeek en Jet Sloterdijk 04/11/2025
12345678910...Laatste

Antwerpen. De gloriejaren

Michael Pye
Antwerpen. De gloriejaren
De Bezige Bij, 2021, 351 blz., EUR 29,99
ISBN: 9789403134215

Van de Britse historicus, journalist en omroeper Michael Pye werd eerder al Aan de rand van de wereld over het leven aan de Noordzee in de middeleeuwen vertaald (2015). Nu verschijnt van hem in vertaling zijn Antwerpen. De gloriejaren, waarin Pye het verhaal vertelt van het 16de-eeuwse Antwerpen als mondiaal handelscentrum en middelpunt van de wereld.
Michael Pye geeft geen chronologisch lineaire geschiedenis van de gouden eeuw van Antwerpen. Daarvoor kan de geïnteresseerde lezer beter te rade gaan bij bijvoorbeeld Jan Lampo, Gelukkige stad. De gouden jaren van Antwerpen (1485-1585) uit 2017. Pye daarentegen beschrijft in een vijftiental hoofdstukken van wisselende lengte de unieke positie van het 16de-eeuwse Antwerpen in Europa en in zekere zin zelfs de hele wereld. Via verhalen geeft hij het eigen karakter en de individualiteit van Antwerpen in de tijdspanne circa 1500 tot – naargelang het perspectief – 1566 (Beeldenstorm), 1577 (calvinistisch bewind) – 1585 (overgave van de stad aan Farnese) weer. Dat eigen karakter laat zich nog het best omschrijven als pragmatisme dat steeds het eigen handelsbelang voor ogen hield, uitmondde in welwillende tolerantie tegenover ‘ketters’ en steeds de marges van de autonomie tegenover de landsheer en ‘Brussel’ opzocht.
Michael Pye kiest historische passages die die uniciteit van de stad belichten. Hij maakt daarbij overvloedig gebruik van citaten uit uitgegeven ambassadeurs-, kooplieden- en reisverslagen, van een waaier aan zowel oude als recente historische studies en een enkele keer ook van archiefbronnen. Het geheel resulteert in een impressionistisch beeld over het 16de-eeuwse Antwerpen, dat een centrum van handel, kennis en innovatie was, maar ook een donkere kant had van schandalen, geheimen en intriges. Pye maakt de these terecht hard dat Antwerpen na 1585 een magnifieke stad bleef, maar geen wereldstad meer was. Tegenover de ongeveer 45 000 emigranten stond weldra de terugkeer van enkele duizenden, waaronder niet de minsten, zoals Pieter Paul Rubens. Maar het herstel in de eerste helft van de 17de eeuw bleef altijd in de schaduw van Hollands Gouden Eeuw.
Spijts de lovende flaptekstcitaten van Geert Mak en Jeroen Olyslaegers kan men er toch niet buiten enkele kritische bedenkingen te maken. Soms verliest Pye zich in lyrisch taalgebruik, wat de inhoud versluiert. Voor sommige ‘verhalen’ doet Pye beroep op bronnen die moeilijk te controleren zijn. Door zijn benadering is in sommige hoofdstukken elke chronologische orde zoek, wat de lezer wel eens parten speelt. Nog altijd wordt er gesproken over de ‘sluiting’ van de Schelde, terwijl Zeeland vanaf de jaren 1570 weliswaar zeer zware tollen op de scheepvaart naar en van Antwerpen hief, maar er belang bij had dat de Schelde niet potdicht was.
Het boek bevat vier kaarten en sluit af met een uitgebreid notenapparaat, een illustratieverantwoording en een personenregister. Het bevat twee katernen met zesentwintig relevante kleurenillustraties, waarvoor echter weinig context wordt gegeven. Het werk heeft geen afzonderlijke bibliografie. Dit neemt niet weg dat Pye er in slaagt het recalcitrante karakter van de 16de-eeuwse wereldstad, dat als het ware zich in het DNA van de stad nestelde, goed weer te geven. De 21ste lezer zal ongetwijfeld parallellen zien.

[Walter Smits - 14/09/2021]