Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Moederkoren Paul Demets 04/11/2025
Paradijs. Een nieuwe versie van Philoctetes van Sophocles (vert. Nathalie Tabury & Gaea Schoeters) Kae Tempest 04/11/2025
Vergeving. Een filosofische verkenning (vert. Ellis Booi) Vladimir Jankélévitch 04/11/2025
Coba Ritsema. Oog voor kleur Maaike Rikhof, Hanna Klarenbeek en Jet Sloterdijk 04/11/2025
Windhandel. Ooggetuigen van vijfhonderd jaar speculatie, euforie en verlies op de internationale beurzen Maarten Biermans 04/11/2025
Mesopotamië. Roman (vert. Tatjana Daan) Olivier Guez 04/11/2025
De kronieken van de dood. Opstand en executies in de Nederlanden Isabel Casteels 04/11/2025
Aesopus. Op de slavenmarkt in de oudheid Christian Laes 04/11/2025
Voor altijd. Een zelfportret in brieven (vert. en inl. Vincent Hunink) Plinius 04/11/2025
in het wit Roderik Six 04/11/2025
Donas, Archipenko & La Section d’Or. Betoverend modernisme Peter J.H. Pauwels & Adriaan Gonnissen (red.) 04/11/2025
Engel van de blauwe stad Carmen van Geffen 04/11/2025
Al wat leeft. De grote en dodelijke wedloop om al het leven te kennen (vert. Edzard Krol) Jason Roberts 27/10/2025
Onmogelijk (ver. Annemart Pilon) Erri di Luca 27/10/2025
Abd. De geschiedenis van slavernij en slavenhandel in de islamitische wereld (vert. Brenda Mudde en Maarten van der Werf) Justin Marozzi 27/10/2025
Deshima. Het dagelijks leven op de Nederlandse handelspost in Japan Anne Sey 27/10/2025
De Hanze. Opkomst en ondergang van een machtig handelsverbond (vert. Ger Meesters) Dick Harrison 27/10/2025
Stad van water en licht. Amsterdam, een geschiedenis in kaarten Kester Freriks en Reinder Storm 27/10/2025
Brancusi – de geboorte van moderne sculptuur. Meesterwerken uit de collectie van Centre Pompidou Ariane Coulondre (red.) 27/10/2025
Altijd te paard Iris Pronk 27/10/2025
12345678910...Laatste

Vervanging

Tor Ulven
Vervanging
Oevers, 2022, 183 blz., EUR 20,00
ISBN: 9789492068750

De Noorse auteur Tor Ulven (1953-1995)  schreef essays, verhalen, poëzie. In 1993 publiceerde hij ‘Vervanging’ , volgens Rune Christiansen ‘een volstrekt unieke roman in de Noorse naoorlogse literatuur, (…) een intense reflectie op het gewicht van trivialiteiten en de meedogenloze waardigheid van het leven.’ (p. 6-7)  Michal van Zelm zorgde voor de vertaling die nu verscheen bij uitgeverij Oevers. Voor de lezer die een klassieke roman met een vastomlijnde verhaalplot verwacht, is het even wennen: ‘Vervanging’ is een roman-in-fragmenten, met naamloos blijvende personages die vanuit hun isolement – zelfgekozen of hun opgedrongen door de omstandigheden – reflecteren over de vluchtigheid  van het bestaan en de manier waarop zij er vat op meenden te kunnen krijgen. Gaandeweg de ontwikkeling van de roman krijgen de verschillende personages die worden uitgelicht,  de kans hun ideeën vorm te geven. Via een associatieve aanpak, waarin de beelden sterk worden aangezet en vaak tot soms paginalange zinnen uitdijen, wordt de lezer uitgenodigd mee in het gemoed te kijken van nu eens een oude man die bedlegerig is, dan weer een bewaker die zijn eigen stem verafschuwt, een jongen die in het ziekenhuis ligt en zich in de steek gelaten voelt door zijn ouders... Terugkerend motief in de verschillende deelfragmenten is de antithese tussen licht en donker. ‘het licht is een en al pijn, de duisternis is een troost, de duisternis van de onwetendheid die nooit had mogen worden verdreven’ (p. 135).  De kracht van dit zo eigen Ulven-proza is in de eerste plaats gelegen in de beeldende aanpak. Over het ouder worden bijv. en de zich aandienende rimpels schrijft Ulven: ‘ze waren daar altijd al, (…) de eerste jaren zie je ze alleen niet, maar mettertijd (letterlijk) wellen ze op, meer en meer, stromen ze als stille, eroderende beekbodems uit over haar gezicht, alsof het grondwater van de tijd zelf daar ergens verborgen ligt’ (p. 122). Of bij de beschrijving van een onweer: ‘al na tien minuten waren de waterplassen langs de stoep zo groot dat de auto’s meterslange engelenvleugels van water opstuwden’ (p. 109). En nog, over een samenzijn met de geliefde: ‘je was de verbinding tussen het reservoir van schoonheid in haar en de barse maar oneindig ingewikkelde werkelijkheid om jullie heen’ (p.33). De schoonheid van de taal als antidotum tegen de versmachtende realiteit.

[Jooris van Hulle - 23/06/2022]