Quatre-mains Bart Debbaut 30/07/2022

De ijzeren schaduw

Stefano Siggia
De ijzeren schaduw
De Fontein, 2022, 350 blz., EUR 20,00
ISBN: 9789026154348

April 1915. Luitenant Melbourne Summers is een Engelse piloot die verkenningsvluchten uitvoert over het front.  Hij wordt benaderd door kolonel Alan Dunn-Humming met de mededeling dat zijn broer dood is, vermoord in Brussel waar hij door de sectie Buitenland met een spionage-opdracht belast was. De kolonel vraagt Melbourne eventuele informatie te bezorgen, indien hij deze zou hebben. Deze komt er, via een brief van een zogenaamde tante, die Melbourne niet kent. Bij het vuur gehouden, komt er een tweede tekst tevoorschijn. Bij de brief zit een gedicht van de romantische dichter William Wordsworth, de favoriete dichter van zijn broer. Melbourne  hoort dat zijn broer in Brussel op zoek was naar ‘de ijzeren schaduw’, een codewoord waarvan de geallieerden niet precies weten wat het is. Melbourne dringt er bij de kolonel op aan om de missie van zijn broer verder te zetten. Dit brengt hem onder het mom van Remy Bourgin, een Zwitserse journalist in Brussel, waar hij op zoek gaat naar wat op een luciferdoosje op het lijk van zijn broer gevonden werd: ‘De zingende nachtegaal’. ‘De zingende nachtegaal’ blijkt een bar te zijn in centrum Brussel. Daar ontmoet Melbourne ‘La baronne’, een zangeres in de bar die Danielle heet. Maar de tijd dringt, de ijzeren schaduw zou over een week een vernietigende kracht kunnen ontplooien… ‘De ijzeren schaduw’ is een historische thriller, waarin de tijdsgeest, de sfeer in het bezette Brussel en de opeenvolgende gebeurtenissen filmisch beschreven zijn in een spannende verhaallijn met onverwachte wendingen. ‘De ijzeren schaduw’ werd oorspronkelijk in het Engels geschreven als ‘The Iron Shadow’. De Nederlandse vertaling is van Jan Smit. Achterin het boek zijn ‘Historische achtergronden’ opgenomen: interessante historisch correcte informatie over begrippen en personen uit de periode van en in verband met de gebeurtenissen in de roman. Stefano Siggia is van Italiaanse afkomst en groeide op in China, Italië, Bangladesh en Duitsland. Momenteel werkt hij in België als antiwitwasspecialist.

[Stefaan Pennynck - 05/08/2022]