Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
De zomer van 1945. Van de Alpen tot de Stille Oceaan: het dramatische eindspel van de Tweede Wereldoorlog in acht capitulaties James Holland en Al Murray 30/07/2025
Pop Models. Vrouwen in de Europese pop art Julia Dijkstra, Feico Hoekstra, Rosemarie Buikema en Maaike Meijer 30/07/2025
Betoverd door begeerte. Liefde en lust in de wereld van Bijbel en oudheid Daniël De Waele 30/07/2025
De laatste dagen van Barbarije. Hoe piraterij verdween van de Middellandse Zee Erik de Lange 30/07/2025
Krijgstoneel van Europa. Tijdgenoten over het Beleg van Breda. 1624-1625 Paul Hulsenboom 30/07/2025
De kunst van het oorlog voeren. L’arte della guerra (vert. Hakan Sönmez) Niccolò Machiavelli 30/07/2025
Een verhaal van twee geliefden. De erotische novelle van een renaissancepaus Tom Ingelbrecht (ed.) 30/07/2025
Ubbi de Fries. Scheldevikingen in het grote heidense leger Luit van der Tuuk 30/07/2025
Fulvia. De vrouw die alle regels van het oude Rome schond (vert. Ruud van de Plassche) Jane Draycott 30/07/2025
Libanon. Een korte geschiedenis Jona Lendering 30/07/2025
De dichtende paus. Damasus over Rome en haar heiligen Roald Dijkstra 30/07/2025
De gouden bron. De Bijbel in verzen van Vergilius (vert. en inl. Mieke de Vos) Proba 30/07/2025
Briefwisseling. Brieven en notities 1979-2018 Martin Ros en Robert Lemm 30/07/2025
Hemel, open u. Roman (vert. Erwin Mortier) Sean Hewitt 30/07/2025
De Franse illusie. De ontluisterende werkelijkheid achter de fraaie façade Mark Blaisse 30/07/2025
De dagen branden als papier. De eeuw van de familie Tsjoekovski Petra Couvée 30/07/2025
Het land van vele waarheden. Drie levens in Afghanistan Asne Seierstad 30/07/2025
Achtung, Europa! Een eigentijdse waarschuwing Thomas Mann 30/07/2025
Spaanse Burgeroorlog. Opmaat naar de Tweede Wereldoorlog, 17 juli 1936 tot 1 april 1939 Anne Doedens en Liek Mulder 30/07/2025
Govert Flinck 1615-1660 Tom van der Molen 30/07/2025
12345678910...Laatste

Johannes Vermeer. Geloof, licht en reflectie

Gregor J. M. Weber
Johannes Vermeer. Geloof, licht en reflectie
nai010, 2023, 168 blz., EUR 25,00
ISBN: 9789462087576

Het kan niet anders dat een reuzegrote tentoonstelling over de Noord-Nederlandse kunstenaar Johannes Vermeer (Delft, 1632 - Delft, 1675) in het Amsterdamse Rijksmuseum aanleiding geeft tot een resem nieuwe publicaties over die meester. Verder trappen we nog een open deur in door te stellen dat er al meer dan een bibliotheekrek boeken en artikels over hem werden geschreven. Dat er toch nog nieuwe gegevens over hem, zijn leven en zijn oeuvre konden worden ontdekt, wordt bewezen door deze uitgave. Meer dan dat! Na het lezen van dit boek, moeten we volkomen aansluiten bij de stelling waarmee Taco Dibbets, hoofddirecteur van het Rijksmuseum, zijn woord vooraf afrond: “Dit voorwoord wil ik afsluiten met de stellige verwachting dat deze studie van een dusver verborgen gebleven kant van Vermeer zal leiden tot een ruimere blik op zijn kunstenaarschap.” Over Vermeer zelf is uiteindelijk niet zoveel bekend, noch over zijn opleiding, noch over zijn verdere loopbaan en bijvoorbeeld ook niet of hij ooit naar Italië reisde, wat toen voor kunstschilders meer dan in de mode was. Over zijn beperkt oeuvre – nog geen veertig schilderijen – bleven evenmin veel concrete gegevens bewaard.  We weten dat hij naast het schilderen ook een handel in schilderijen dreef. Dit nieuwe boek handelt niet specifiek over zijn schilderkunst. Het kadert wel kunstenaar en werk in een totaal nieuwe context. Dit is uitermate interessant en eigenlijk al even belangrijk. Op die manier komen nieuwe gegevens tevoorschijn. Dit hebben we te danken aan de auteur, de Duitse kunsthistoricus dr. Gregor Weber, hoofd beeldende kunst van het Rijksmuseum. Uiteraard kon iedereen weten dat Vermeer op paaszondag 20 april 1653 – dit is wel een jaar na het overlijden van zijn vader! -  in het huwelijk was getreden met de katholieke Catharina Bolnes (Gouda, 1631 - Delft, 1687) en dat zij samen tien kinderen kregen, maar weinigen konden vermoeden dat dit gezin een katholiek huishouden nastreefde. Er bestonden zelfs nauwe contacten met de jezuïeten die in Delft verbleven. De tekst van deze uitgave richt zich nu op de persoonlijke geloofsovertuiging van Vermeer, gekoppeld aan de daarbij horende sociale contacten. Bepaalde van zijn schilderijen vertonen een grotere samenhang met het katholicisme, dan we zouden vermoeden. En dit dan toch in een overwegend calvinistisch land, waar nogal wat religieuze conflicten waren, ook tussen protestanten en burgers die de katholieke godsdienst bleven aanhangen. Of Vermeer zich tot de katholieke kerk bekeerde, weten we niet, wel dat hij uit een protestants nest kwam en dat zijn huwelijk met een katholieke vrouw intern niet onmiddellijk werd aanvaard. De auteur gaat nog verder en zoekt verbanden tussen het devotionele katholicisme en het oeuvre van Vermeer, tussen inhoud van zijn schilderijen en de theologie van de jezuïeten, die in Delft een schuilkerk hadden, en tussen het beroemd en alom geprezen Vermeerlicht en traktaten over optica, geschreven door jezuïeten, en het gebruik van de camera obscura. Het zijn uitermate boeiende en vernieuwende inzichten. Alleen daarom moet een kunstliefhebber deze uitgave lezen. En er zijn nog dingen te ontdekken! Zo’n boek verdient rijkelijk te worden geïllustreerd. En dit is ook zo. Uiteraard worden de nodige afbeeldingen van Vermeers schilderijen, die nodig zijn om de tekst begrijpelijker te maken, afgedrukt. Maar het geheel wordt aangevuld met andere illustraties die de stellingen van Weber ondersteunen. Voeg daar nog wat details uit het oeuvre van Vermeer aan toe en het is meteen ook een aangenaam kijkboek, al primeert de inhoud. We kunnen alleen maar dromen dat kunsthistorici over andere grootmeesters gelijkaardige studies maken en publiceren. En zoals we gewoon zijn bij uitgaven van nai010 uitgevers is de vormgeving voor zo’n boek perfect te noemen. Dit hebben we te danken aan Irma Boom Office. De druk sluit er duidelijk bij aan. Toch eventjes stellen dat de dubbele aan elkaar vastgemaakte flap rondom het boek fraai oogt, leuk is maar minder handig om het werk uiteindelijk in een boekenkast tussen andere uitgaven te stoppen. Aan de andere kant voelt het papier van de eigenlijke kaft met terecht flappen, aangenaam aan. Een uitgebreide literatuurlijst, een keurige index (opgemaakt door Miekie Donner) en een afbeeldingenlijst sluiten de vlot leesbare tekst perfect af. Van het boek verscheen ook een Duitse en Engelse versie. En sowieso kan het niet ontbreken in het Vermeerverhaal, dus ook niet in een kunsthistorische bibliotheek, want het bezorgt ons een nieuwe en andere kijk op het oeuvre van Johannes Vermeer.

[Jean Luc Meulemeester - 26/02/2023]