Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
De symfonieën van Gustav Mahler Jan Auke Walburg 10/07/2024
Het Nederlandse stads- en dorpsgezicht. 1550-2000 Jim van der Meer Mohr 10/07/2024
Monsieur Hawarden Filip De Pillecyn 07/07/2024
Een week Jeroen Theunissen 07/07/2024
De macht van godinnen. Moed, verlangen, jaloezie en passie in Griekse mythen (vert. Henny Corver en Frits van der Waa) Nathalie Haynes 07/07/2024
Het uurwerk (vert. Adriaan Faber) Arnaldur Indriðason 07/07/2024
Verloren wereld in de Amstelbocht. Leven op Vlooienburg, 1600-1815 Maarten Hell 07/07/2024
De stormachtige zestiende eeuw van Alkmaar en omgeving Simone van der Vlugt 07/07/2024
De verdwijning van Peter Treckpoel Rick de Leeuw 07/07/2024
Het IJzeren Veulen Enny de Bruijn 21/06/2024
Het monsterschip. Maarten Tromp en de armada van 1639 Luc Panhuysen 21/06/2024
In augustus zien we elkaar. Roman (vert. Mariolein Sabarte Belacortu) Gabriel Garcia Marquez 21/06/2024
Stilte na de oorlog Nynke Kuipers 21/06/2024
Lied van de profeet (vert. Tjadine Stheeman en Lidwien Biekmann) Paul Lynch 21/06/2024
Het communistisch manifest in de 21ste eeuw Karl Marx en Friedrich Engels 21/06/2024
Bijna 90 Hopla’s Judith Herzberg 21/06/2024
Geesten van Boedapest Chris Ceustermans 21/06/2024
Hoe herken ik een fascist? Umberto Eco 21/06/2024
Van licht naar duisternis. Drie vrouwen in Wenen (1900-1938) Kris Lauwerys 21/06/2024
Betoverende stilte. Caspar David Friedrichs reizen door de tijd (vert. Gerrit Bussink en Izaak Hilhorst) Florian Illies 21/06/2024
12345678910...Laatste

Het belang van de boerenzwaluw. Over de toekomst van de literaire uitgeverij

Mireille Berman (red.)
Het belang van de boerenzwaluw.  Over de toekomst van de literaire uitgeverij
Cossee, 2023, 127 blz., EUR 17,99
ISBN: 9789464520521

In het najaar 2001 richtten Eva Cossée en Christoph Buchwald, samen met Wil Hansen, uitgeverij Cossee op, ‘een nieuwe, onafhankelijke literaire uitgeverij’. De eerste boeken verschenen in het voorjaar van 2002. Mireille Berman vroeg nu aan een aantal sleutelfiguren – 15 in totaal – uit het literaire veld in Nederland en Vlaanderen naar de relevantie van een onafhankelijk literair huis in de 21ste eeuw. In haar inleiding noteert Berman: ‘Uitgeverij Cossee is begonnen als een ambitieus waagstuk. (…) Het enthousiasme voor kunst en cultuur werd herkend en omarmd door werknemers, auteurs, vormgevers, drukkers, de boekhandel, de partners in Vlaanderen en de lezers.’ (p. 13) De titel van het hommageboek aan de uitgeverij is ontleend aan de bijdrage van Marjolein de Vos: ‘Sommige dingen zijn in zichzelf waardevol, ook als er geen miljoenen mee  verdiend worden, op dezelfde manier, maar dan anders, als boerenzwaluwen ertoe doen (…). Omdat ze bestaan, omdat wij ze ondergaan.’ (p. 80) Rode draad doorheen de bijdragen is de aparte status van uitgeverij Cossee. Menno Hartman vat het zo samen: ‘Een echte uitgever is geen handelaar in bedrukt papier, maar iemand die leeft van en voor boeken, verhalen, wetenschap, kennis, historie, kunst. (…) De uitgever die bang is voor de afrekening gaat kiezen voor mainstream, voor waar vraag naar is.   Goede kunst begint nooit bij vraag. Goede kunst begint bij persoonlijkheid en onafhankelijkheid, een idee, een behoefte.’ (p. 96/98). Ook Klaus Wagenbach, de Duitse uitgever die decennialang een bron van inspiratie was voor uitgeverij Cossee, legt de nadruk op deze aanpak: ‘Een uitgeverij van betekenis publiceert boeken die een lezer “moet” lezen, niet boeken die zij “willen’ lezen.’ (p. 120)  
Commercie versus artistieke integriteit, daar komt het op aan: ‘Het gaat in het bedrijfsleven altijd om groei, winst en voortbestaan. En natuurlijk moet ook de kleine, zelfstandige uitgeverij risico’s zorgvuldig calculeren alvorens ze op te nemen, (…) maar de beslissingen worden toch vaker genomen vooraleer vanuit een ideaal, vanuit een roeping.’ (Iwan Droog, p. 33) Samen met journalist Marnix Verplancke, die erop wijst dat een en ander fout is beginnen lopen toen de commercieel verantwoordelijken van de uitgeverijen niet langer spraken over het uitgeven van een boek, maar wel van het “in de markt zetten” ervan, blijven we hopen ‘dat Cossee nog lang boeken mag uitgeven.’ 

[Jooris van Hulle - 29/05/2023]