Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Henny Vrienten Leo Oldenburger 06/06/2024
Uitgewist. Roman (vert. Arie van der Ent) Sasja Filipenko 06/06/2024
Wantij Jaap Robben 06/06/2024
De voordelen van Sint Barbara Erik Nieuwenhuis 06/06/2024
Schrijversmythen Sander Bax 06/06/2024
Reflecties. Blikken op de Collectie Vlaamse Gemeenschap Koenraad Jonckheere & Lien Vandenberghe 06/06/2024
Terug van het Oostfront. Gevangen, gevlucht, gesneuveld Rudi Massart en Jonathan Trigg 06/06/2024
Kunstbunkers en cultuurkaravanen. De bescherming van cultureel erfgoed in de Tweede Wereldoorlog Andrea Kieskamp 06/06/2024
Mala Zimetbaum. Heldin van Auschwitz. Leven en verzet Barbara Beuys 06/06/2024
Jan Davidsz. de Heem. 1606-1684 Fred G. Meijer 06/06/2024
Spiegels van Rome. Gids in zeven eeuwig actuele thema’s Sandrina Bokhorst 06/06/2024
Het verraad. De zaak van de Joodse hoedenmaakster Ans van Dijk uit Amsterdam. JustPublishers, Voorthuizen, 2024, 352 blz., 24.99 €, ISBN 97 Koos Groen 06/06/2024
Zwerfpost (tussen Oost en West). Ingeleid door Gustaaf Peek Alfred Birney 06/06/2024
In het oog Marijke Schermer 06/06/2024
Iemand moest het doen Sanne Huysmans 06/06/2024
De saboteurs. Hoe de partij van Lincoln afgleed tot die van Trump Steven de Foer 06/06/2024
Door de bijbel gebillijkt grensoverschrijdend gedrag. Uit de kunst geknipte analoge collages van Pompeï tot nu Jos Deenen 06/06/2024
Het geheime netwerk dat Josef Mengele liet verdwijnen Betina Anton 27/05/2024
Masters of pop: 10 iconische muziekalbums die de wereld veranderden Jeroen D’hoe 27/05/2024
Vienna. Roman (vert. Annemarie Vlaming) Eva Menasse 27/05/2024
12345678910...Laatste

Het belang van de boerenzwaluw. Over de toekomst van de literaire uitgeverij

Mireille Berman (red.)
Het belang van de boerenzwaluw.  Over de toekomst van de literaire uitgeverij
Cossee, 2023, 127 blz., EUR 17,99
ISBN: 9789464520521

In het najaar 2001 richtten Eva Cossée en Christoph Buchwald, samen met Wil Hansen, uitgeverij Cossee op, ‘een nieuwe, onafhankelijke literaire uitgeverij’. De eerste boeken verschenen in het voorjaar van 2002. Mireille Berman vroeg nu aan een aantal sleutelfiguren – 15 in totaal – uit het literaire veld in Nederland en Vlaanderen naar de relevantie van een onafhankelijk literair huis in de 21ste eeuw. In haar inleiding noteert Berman: ‘Uitgeverij Cossee is begonnen als een ambitieus waagstuk. (…) Het enthousiasme voor kunst en cultuur werd herkend en omarmd door werknemers, auteurs, vormgevers, drukkers, de boekhandel, de partners in Vlaanderen en de lezers.’ (p. 13) De titel van het hommageboek aan de uitgeverij is ontleend aan de bijdrage van Marjolein de Vos: ‘Sommige dingen zijn in zichzelf waardevol, ook als er geen miljoenen mee  verdiend worden, op dezelfde manier, maar dan anders, als boerenzwaluwen ertoe doen (…). Omdat ze bestaan, omdat wij ze ondergaan.’ (p. 80) Rode draad doorheen de bijdragen is de aparte status van uitgeverij Cossee. Menno Hartman vat het zo samen: ‘Een echte uitgever is geen handelaar in bedrukt papier, maar iemand die leeft van en voor boeken, verhalen, wetenschap, kennis, historie, kunst. (…) De uitgever die bang is voor de afrekening gaat kiezen voor mainstream, voor waar vraag naar is.   Goede kunst begint nooit bij vraag. Goede kunst begint bij persoonlijkheid en onafhankelijkheid, een idee, een behoefte.’ (p. 96/98). Ook Klaus Wagenbach, de Duitse uitgever die decennialang een bron van inspiratie was voor uitgeverij Cossee, legt de nadruk op deze aanpak: ‘Een uitgeverij van betekenis publiceert boeken die een lezer “moet” lezen, niet boeken die zij “willen’ lezen.’ (p. 120)  
Commercie versus artistieke integriteit, daar komt het op aan: ‘Het gaat in het bedrijfsleven altijd om groei, winst en voortbestaan. En natuurlijk moet ook de kleine, zelfstandige uitgeverij risico’s zorgvuldig calculeren alvorens ze op te nemen, (…) maar de beslissingen worden toch vaker genomen vooraleer vanuit een ideaal, vanuit een roeping.’ (Iwan Droog, p. 33) Samen met journalist Marnix Verplancke, die erop wijst dat een en ander fout is beginnen lopen toen de commercieel verantwoordelijken van de uitgeverijen niet langer spraken over het uitgeven van een boek, maar wel van het “in de markt zetten” ervan, blijven we hopen ‘dat Cossee nog lang boeken mag uitgeven.’ 

[Jooris van Hulle - 29/05/2023]