Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Imperium. Ondergang van een wereldrijk Ryszard Kapuscinski 28/09/2023
Het moeras van De Zwijger Jaap van de Wal 28/09/2023
De Romanovs 1613-1918 Simon Sebag Montefiore 28/09/2023
De kunst van de alchemie David Brafman 28/09/2023
Willem V. De laatste stadhouder van Nederland. 1748-1806 Olaf van Nimwegen 28/09/2023
Grenzeloos en vrij=Freedom without borders Maarten Bertheux, Rudi Fuchs en Joke de Wolf 28/09/2023
Ideeën. Het boek Le Grand (vert. Ria van Hengel) Heinrich Heine 28/09/2023
Het Suriname dagboek Merijn de Boer 28/09/2023
Van oude mensen. La voyageuse de nuit Laure Adler 28/09/2023
Mijnwerk. Kroniek van een familie in scherven Kreek Daey Ouwens 28/09/2023
Donkerdrif Deon Meyer 06/09/2023
Lavinia Ursula K. Le Guin 06/09/2023
Art Nouveau. Architectuur in Antwerpen Alex Elaut 06/09/2023
Récit de ma vie. 1917-1957 2 vol. Texte établi et commenté par Anne Van Loo Henry van de Velde 01/09/2023
Nieuwe zwanenzangen Jeroen Messely 01/09/2023
Kleine haperende vluchten Femke Brockhus 01/09/2023
Le Spleen de Paris / Parijse walging / Paris Spleen (vert. Hafid Bouazza / Louise Varèse) Charles Baudelaire 29/08/2023
Passchendaele. Operatie rode modder Michiel Janzen 29/08/2023
Van Feldgrau naar kaki en olijfgroen. Mannen van de Waffen-SS en andere militaire collaborateurs onder de wapenen in de Koninklijke Landmacht na 5 mei J.J.J. Hoogenboom 29/08/2023
Hitlers laatste getuige. De memoires van Hitlers bodyguard Rochus Misch 29/08/2023
12345678910...Laatste

Het belang van de boerenzwaluw. Over de toekomst van de literaire uitgeverij

Mireille Berman (red.)
Het belang van de boerenzwaluw.  Over de toekomst van de literaire uitgeverij
Cossee, 2023, 127 blz., EUR 17,99
ISBN: 9789464520521

In het najaar 2001 richtten Eva Cossée en Christoph Buchwald, samen met Wil Hansen, uitgeverij Cossee op, ‘een nieuwe, onafhankelijke literaire uitgeverij’. De eerste boeken verschenen in het voorjaar van 2002. Mireille Berman vroeg nu aan een aantal sleutelfiguren – 15 in totaal – uit het literaire veld in Nederland en Vlaanderen naar de relevantie van een onafhankelijk literair huis in de 21ste eeuw. In haar inleiding noteert Berman: ‘Uitgeverij Cossee is begonnen als een ambitieus waagstuk. (…) Het enthousiasme voor kunst en cultuur werd herkend en omarmd door werknemers, auteurs, vormgevers, drukkers, de boekhandel, de partners in Vlaanderen en de lezers.’ (p. 13) De titel van het hommageboek aan de uitgeverij is ontleend aan de bijdrage van Marjolein de Vos: ‘Sommige dingen zijn in zichzelf waardevol, ook als er geen miljoenen mee  verdiend worden, op dezelfde manier, maar dan anders, als boerenzwaluwen ertoe doen (…). Omdat ze bestaan, omdat wij ze ondergaan.’ (p. 80) Rode draad doorheen de bijdragen is de aparte status van uitgeverij Cossee. Menno Hartman vat het zo samen: ‘Een echte uitgever is geen handelaar in bedrukt papier, maar iemand die leeft van en voor boeken, verhalen, wetenschap, kennis, historie, kunst. (…) De uitgever die bang is voor de afrekening gaat kiezen voor mainstream, voor waar vraag naar is.   Goede kunst begint nooit bij vraag. Goede kunst begint bij persoonlijkheid en onafhankelijkheid, een idee, een behoefte.’ (p. 96/98). Ook Klaus Wagenbach, de Duitse uitgever die decennialang een bron van inspiratie was voor uitgeverij Cossee, legt de nadruk op deze aanpak: ‘Een uitgeverij van betekenis publiceert boeken die een lezer “moet” lezen, niet boeken die zij “willen’ lezen.’ (p. 120)  
Commercie versus artistieke integriteit, daar komt het op aan: ‘Het gaat in het bedrijfsleven altijd om groei, winst en voortbestaan. En natuurlijk moet ook de kleine, zelfstandige uitgeverij risico’s zorgvuldig calculeren alvorens ze op te nemen, (…) maar de beslissingen worden toch vaker genomen vooraleer vanuit een ideaal, vanuit een roeping.’ (Iwan Droog, p. 33) Samen met journalist Marnix Verplancke, die erop wijst dat een en ander fout is beginnen lopen toen de commercieel verantwoordelijken van de uitgeverijen niet langer spraken over het uitgeven van een boek, maar wel van het “in de markt zetten” ervan, blijven we hopen ‘dat Cossee nog lang boeken mag uitgeven.’ 

[Jooris van Hulle - 29/05/2023]