Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
De garage John Banville 22/04/2024
Constant Permeke J. Declercq en I. Gheeraert (red.) 22/04/2024
Alle rafelranden van Europa. De geschiedenis van Europa en zijn buren Ivo van de Wijdeven 22/04/2024
De woordenaar. Christoffel Plantijn, ’s werelds grootste drukker en uitgever. Een biografie Sandra Langereis 22/04/2024
De zus. Het verhaal van het meesterbrein achter Kim Jong-un Sung-Yoon Lee 22/04/2024
Styx Bavo Dhooge 22/04/2024
Tragedies. Vertaald en toegelicht door Patrick Lateur Aischylos 15/04/2024
De mooiste geschiedenis van België. Het verleden van een land door de ogen van de grootste schilders Jos Vandervelden 15/04/2024
De ontdekking van Holland Jan Brokken 15/04/2024
Verdwenen stad. Hoe de Joodse bevolking met de tram uit Amsterdam werd gehaald Willy Lindwer en Guus Luijters 15/04/2024
Door Duitse puinen Bert Cornelis 15/04/2024
Inspired by Dudok. De 50 beste werken in zijn stijl ter wereld Joke Reichardt en Peter Veenendaal 15/04/2024
Erfgoed op de vlucht. Duitse bezetters, Vlaamse meesterwerken, een Waals kasteel Bert Govaerts 15/04/2024
Man van vele oorlogen Jonas Boets 15/04/2024
Het sneeuwklokjesbos Annejet van der Zijl 15/04/2024
De uitbreiding. Roman (vert. Wil Boesten) Robert Menasse 15/04/2024
De prijs van de twijfel Jo Claes 15/04/2024
De meisjes van de katoenfabriek (vert. Edith Sybesma en Neeltje Wiersma) Susanna Alakoski 15/04/2024
Romeinse kruisiging Ruben van Wingerden 15/04/2024
KZ-syndroom. Een litteken dat nooit verdwijnt Henri Heimans en Dirk Verhofstadt 15/04/2024
12345678910...Laatste

Het belang van de boerenzwaluw. Over de toekomst van de literaire uitgeverij

Mireille Berman (red.)
Het belang van de boerenzwaluw.  Over de toekomst van de literaire uitgeverij
Cossee, 2023, 127 blz., EUR 17,99
ISBN: 9789464520521

In het najaar 2001 richtten Eva Cossée en Christoph Buchwald, samen met Wil Hansen, uitgeverij Cossee op, ‘een nieuwe, onafhankelijke literaire uitgeverij’. De eerste boeken verschenen in het voorjaar van 2002. Mireille Berman vroeg nu aan een aantal sleutelfiguren – 15 in totaal – uit het literaire veld in Nederland en Vlaanderen naar de relevantie van een onafhankelijk literair huis in de 21ste eeuw. In haar inleiding noteert Berman: ‘Uitgeverij Cossee is begonnen als een ambitieus waagstuk. (…) Het enthousiasme voor kunst en cultuur werd herkend en omarmd door werknemers, auteurs, vormgevers, drukkers, de boekhandel, de partners in Vlaanderen en de lezers.’ (p. 13) De titel van het hommageboek aan de uitgeverij is ontleend aan de bijdrage van Marjolein de Vos: ‘Sommige dingen zijn in zichzelf waardevol, ook als er geen miljoenen mee  verdiend worden, op dezelfde manier, maar dan anders, als boerenzwaluwen ertoe doen (…). Omdat ze bestaan, omdat wij ze ondergaan.’ (p. 80) Rode draad doorheen de bijdragen is de aparte status van uitgeverij Cossee. Menno Hartman vat het zo samen: ‘Een echte uitgever is geen handelaar in bedrukt papier, maar iemand die leeft van en voor boeken, verhalen, wetenschap, kennis, historie, kunst. (…) De uitgever die bang is voor de afrekening gaat kiezen voor mainstream, voor waar vraag naar is.   Goede kunst begint nooit bij vraag. Goede kunst begint bij persoonlijkheid en onafhankelijkheid, een idee, een behoefte.’ (p. 96/98). Ook Klaus Wagenbach, de Duitse uitgever die decennialang een bron van inspiratie was voor uitgeverij Cossee, legt de nadruk op deze aanpak: ‘Een uitgeverij van betekenis publiceert boeken die een lezer “moet” lezen, niet boeken die zij “willen’ lezen.’ (p. 120)  
Commercie versus artistieke integriteit, daar komt het op aan: ‘Het gaat in het bedrijfsleven altijd om groei, winst en voortbestaan. En natuurlijk moet ook de kleine, zelfstandige uitgeverij risico’s zorgvuldig calculeren alvorens ze op te nemen, (…) maar de beslissingen worden toch vaker genomen vooraleer vanuit een ideaal, vanuit een roeping.’ (Iwan Droog, p. 33) Samen met journalist Marnix Verplancke, die erop wijst dat een en ander fout is beginnen lopen toen de commercieel verantwoordelijken van de uitgeverijen niet langer spraken over het uitgeven van een boek, maar wel van het “in de markt zetten” ervan, blijven we hopen ‘dat Cossee nog lang boeken mag uitgeven.’ 

[Jooris van Hulle - 29/05/2023]