Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Anton Verhey en de herontdekking van Herman de Ruyter. Studie naar het drieluik rond Slot Loevestein Perry Pierik (red.) 17/11/2025
Wat ik nog kwijt wil. Een ultiem gesprek Willy Claes en Rik van Cauwelaert 17/11/2025
In de geest van de nazi’s. Twaalf waarschuwingen uit de geschiedenis Laurence Rees 17/11/2025
Katholiek. Het katholieke geloof in de Lage Landen. Een rondleiding Jan-Jaap van Peperstraten 17/11/2025
De gereedschapskist van de Bijbelschrijvers. Hoe verhalen in de Bijbel worden verteld Klaas A.D. Smelik 17/11/2025
Karim Van Overmeire Vervloekt land. In de voetsporen van Vlaamse en Hollandse soldaten van Napoleon in Spanje en Portugal. Uitgeverij Ertsberg, S.l., Karim Van Overmeire 17/11/2025
De Ethiopiërs. Geschiedenis van een eeuwenoude beschaving (vert. Ruud van de Plassche) Steven Kaplan 17/11/2025
Infiltranten. Een eeuw Russische spionage in het Westen Shaun Walker 17/11/2025
Het gezicht van de oorlog, 1937-1946 Martha Gellhorn 17/11/2025
Door de sneeuw. Roman (vert. Ralph Aarnout) Tommie Goerz 17/11/2025
Een gat in het hoofd. Leven en werk van Heere Heeresma Anton de Goede 17/11/2025
Wie is bang van vrouwelijke kunstenaars? Belgische kunstenaressen van 1880 tot nu Christiane Struyven 17/11/2025
In de verte – de lucht. Rein Dufait Christophe Van Gerrewey 17/11/2025
Het kind in de golven (vert. Gerda Rijsselaere) Michel Bussi 17/11/2025
Nederland waterland. Een geschiedenis in 100 oude kaarten Marieke van Delft en Reinder Storm 17/11/2025
Met hangen en wurgen. Een korte wereldgeschiedenis van de doodstraf A. J. van Loon 17/11/2025
Moederkoren Paul Demets 04/11/2025
Paradijs. Een nieuwe versie van Philoctetes van Sophocles (vert. Nathalie Tabury & Gaea Schoeters) Kae Tempest 04/11/2025
Vergeving. Een filosofische verkenning (vert. Ellis Booi) Vladimir Jankélévitch 04/11/2025
Coba Ritsema. Oog voor kleur Maaike Rikhof, Hanna Klarenbeek en Jet Sloterdijk 04/11/2025
12345678910...Laatste

De man met de witte tulband. Roestam de Mammeluk, de oosterse bediende van Napoleon

Jos Gabriëls
De man met de witte tulband. Roestam de Mammeluk, de oosterse bediende van Napoleon
Boom, 2023, 519 blz., EUR 39,90
ISBN: 9789024432981

Jos Gabriëls was als senior onderzoeker werkzaam bij het Huygens Instituut voor Nederlandse Geschiedenis en Cultuur en specialiseerde zich in de geschiedenis van het napoleontische tijdvak (1799‑1815). Van zijn hand verschijnt nu De man met de witte tulband waarin hij Roestam de Mammeluk, de oosterse bediende van Napoleon tot uitgangspunt neemt voor een originele historische studie.
Op veel schilderijen die tijdens Napoleons bewind werden vervaardigd om diens daden te verheerlijken, is een oosters geklede man met een witte tulband te zien. Het is Roestam de Mammeluk, de lijfknecht die Napoleon meenam van zijn Egyptische expeditie en die hem vijftien jaar lang (1799-1814) als een schaduw volgde. Bijna niemand bracht zoveel tijd door met de keizer en had bijna onbeperkt toegang tot diens intieme leven als Roestam.
Gabriëls vertelt dat verhaal, waarvoor hij op een veelheid van gedrukte bronnen en literatuur steunt en op voorgaande onderzoekers voortbouwt. Maar hij wil niet zozeer een biografie van Roestam bieden, dan wel de persoonlijke relatie tussen de keizer en zijn bediende beschrijven en vooral uitleggen waarom Napoleon zoveel belang hechtte aan het gegeven dat Roestam zich als oosters geklede bediende aan zijn zijde moest vertonen.
De dienaar-meesterbetrekking staat in de eerste negen hoofdstukken centraal. Eerst verkent Gabriëls de asymmetrische relatie tussen (kamer)dienaar/lijfknecht en heer in een breder perspectief en evalueert hij Roestams herinneringen aan Napoleon. Vervolgens beschrijft hij de levens van Napoleon en de Armeens-Georgische Mammeluk Roestam Raza voor hun ontmoeting in Egypte en vervolgens Roestams leven in dienst van de keizer. Dan bespreekt hij de relatie tussen Roestam en anderen in Napoleons omgeving, zowel meerderen als gelijken. Ten slotte beschrijft hij hoe het Roestam verder verging na zijn stil vertrek in het vooruitzicht van Napoleons aftreden (1814).
In de laatste vijf hoofdstukken verschuift het perspectief naar de ruimere context van Roestams aanwezigheid aan Napoleons zijde. Roestam was de bekendste, maar niet de enige mammeluk in Franse dienst. Gabriëls bespreekt andere exotische bedienden en de exotische militairen in het Franse leger. Het laatste deel behandelt Roestams reputatie. Stereotypen en clichés met betrekking tot de bewoners van de Oriënt beïnvloedden de toenmalige beeldvorming en uitbeelding van Roestam en andere mammelukken, en dat zowel in positieve als negatieve zin.
In de epiloog kadert Gabriëls de mammelukomanie in het oriëntalisme en in Napoleons propaganda. Roestam moest door zijn oosterse uitrusting en aanwezigheid Napoleons Egyptische expeditie in herinnering houden. Hij was een levende reclamezuil van de Egyptische expeditie, terwijl de westerse tijdgenoten amper notie van de echte mammelukken hadden. Roestam was dan ook eerder een operette-mammeluk.
Het werk is fraai uitgegeven met leeslint en prachtig geïllustreerd met goed geduide kleurenillustraties, die in samenhang met de tekst staan. Noten, vier bijlagen, waaronder een lijst van alle (!) schilderijen waarop Roestam is afgebeeld, een lijst van geraadpleegde literatuur en een index op persoonsnamen sluiten deze originele cultuurhistorische studie af.

[Walter Smits - 04/12/2023]