Frisse wind. Impressionisme van het noorden. Northern Impressionism

Thomas Andratschke, Katrin Hippel, Nadje Kehe en Anne van Lienden
Waanders, 2024, 176 blz., EUR 29,90
ISBN: 9789462625303

Nog tot en met 5 mei kan in museum Singer Laren de tentoonstelling Frisse wind bezocht worden. in samenwerking met het Museum Kunst der Westküste (Alkersum/Föhr) en het Niedersächsisches Landesmuseum Hannover toont Singer Laren een topselectie getoond van het Duitse, Deense en Nederlandse impressionisme. Ontstaan in Frankrijk in de jaren ’70 van de 19de eeuw verspreidde het impressionisme zich razendsnel over heel Europa. De beweging wilde komaf maken met het keurslijf van de academische manier van werken en kozen daarbij voor een snelle schetsmatige weergave van het licht op wisselende momenten van de dag. Hun onderwerpen kwamen uit het dagelijks leven: de huiselijke omgeving, de stad, maar ook de natuur en vooral de zee. De tentoonstelling in Singer Laren toont hoe het impressionisme in  Nederland, Duitsland en Denemarken een eigen gezicht krijgt. Het gaat niet meer om het uitbundige licht en de felle kleuren van het zuiden. Het impressionisme legt in het noorden andere accenten: het gedempte licht en de steeds wisselende wolkenpartijen zorgen met de groene en bruine natuurtinten voor een eigen karakter. In de tentoonstelling is werk te zien van onder meer Max Liebermann, Fritz Mackensen, Lovis Corinth en Max Slevogt uit Duitsland. Denemarken is vertegenwoordigd  met schilderijen van Anna en Michael Ancher, Peder Severin Krøyer en Viggo Johansen uit Denemarken. Voor Nederland gaat het om kunstenaars als Johan Barthold Jongkind, Jo Koster, Anton Mauve, George Hendrik Breitner, Isaac Israëls en Jan Toorop. Zoals het hoort gaat de tentoonstelling gepaard met een begeleidende catalogus. In het inleidende essay schetst Anne van Lienden, conservator van Singer Laren, hoe het Franse impressionisme vanuit Parijs ingang vindt in Duitsland, Denemarken en Nederland en hoe de vernieuwingen die het impressionisme, pointillisme en neo-impressionisme hun stempel drukten op het werk van een jongere generatie kunstenaars in die noordelijke landen. Dit essay alleen al is voldoende reden om zich de catalogus aan te schaffen De catalogus volgt de thematische opbouw van de tentoonstelling. Daarin worden onderwerpen belicht die een belangrijke rol spelen binnen het impressionisme: Licht, Strand, Land, Tuin, Stad, Winter en Reizen. De tentoongestelde werken worden ruim afgebeeld en elk thema wordt begeleid door een verhelderende tekst waarvoor Katrin Hippel, Anne van Lienden, Nadja Kehe en Thomas Andratschke tekenen. Alle teksten in de catalogus worden in het Nederlands en het Engels gebracht. Lof ook voor Waanders Uitgevers die van “Frisse wind” een frissen, fraaie uitgave gemaakt heeft.
De tentoonstelling  reist in juni door naar Museum Kunst der Westküste en in november 2024 naar het Niedersächsisches Landesmuseum Hannover waar de tentoonstelling tot mei 2025 te zien is.

[Geert Swaenepoel - 09/02/2024]