Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Trein naar Kamakura. Japan, een literaire reis Luk van Haute 06/10/2025
De minder bekende broer van Jack (voorw. Rachel Cusk; vert. Roos van de Wardt) Barbara Trapido 06/10/2025
In Nederland gebleven. De geschiedenis van Molukkers, 1951-2025 Henk Smeets en Fridus Steijlen 06/10/2025
The Grand Tour. Bestemming Italië Ariane van Suchtelen (red.) 06/10/2025
De 19 treinen naar Sobibor Elie A. Cohen 06/10/2025
Vier namen. De noodlottige verzetsgeschiedenis van mijn familie Kees Sietsma 06/10/2025
Het bed met de gouden poot (vert. en naw. Brenda Lelie) Zigmund Skujins 06/10/2025
Lois Dodd. Framing the Ephemeral Phil Alexandre, Louise Bjeldbak Henriksen e.a. 06/10/2025
Anderen. Een Drents dorp, de Koude Oorlog en de lange arm van de CIA Emiel Hakkenes 06/10/2025
Begrijp jij Centraal-Europa nog? Op reis door heden en verleden Hans Luiten 06/10/2025
Waarom we vrede willen, maar oorlog voeren. Een geschiedenis van de mensheid Harald Meller, Kai Michel en Carel van Schaik 06/10/2025
Het Spaanse mirakel. Democratisering, modernisering en europeanisering, 1975-2025 Otto Holman 06/10/2025
Frantz Fanon. Een leven in revoluties Adam Shatz 06/10/2025
Ik bepaal! Napoleon en Nederland Hans van Koningsbrugge 06/10/2025
Het zeeheldenboek. Geroemde en verguisde admiraals Ronald Prud’homme van Reine 06/10/2025
Burgers aan de macht. Een geschiedenis van landsadvocaten, raadpensionarissen en Oranjepaladijnen Arnout van Cruyningen 06/10/2025
De middeleeuwen. Een nieuwe geschiedenis Dan Jones 06/10/2025
Blije Kermisdagen. Feesten in de Spaanse en Oostenrijkse Nederlanden (1500-1800) Emma D'haene 06/10/2025
Schijnoffers Daan Heerma van Voss 06/10/2025
Late vader Thomas Rosenboom 06/10/2025
12345678910...Laatste

De macht van godinnen. Moed, verlangen, jaloezie en passie in Griekse mythen (vert. Henny Corver en Frits van der Waa)

Nathalie Haynes
De macht van godinnen. Moed, verlangen, jaloezie en passie in Griekse mythen (vert.  Henny Corver en Frits van der Waa)
Meulenhoff, 2024, 349 blz., EUR 24,99
ISBN: 9789029099288

Nathalie Haynes neemt de lezers van haar boek mee op een verkenning door de wereld van de Griekse (en Romeinse) mythen. Haar invalshoek zijn deze keer de vrouwelijke goden en hun eigenaardigheden (Haynes heeft ook reeds verschillende andere boeken op haar naam staan die dieper ingaan op de mythologische wereld). In dit boek vraagt ze zich eigenlijk af welke vrouwelijke goddelijke protagonisten er in plain sight verborgen liggen, zoals dat dan in het Engels heet.
In acht hoofstukken ontvouwt Haynes de wereld van die vrouwelijke protagonisten. Ze begint haar boek met de ietwat ongrijpbare muzen. Hun ongrijpbaarheid toont zich al in het feit dat het niet duidelijk is of er nu zeven, negen of tien zijn. Vervolgens bespreekt Haynes Hera die vaak gekenmerkt wordt door een opmerkelijke en intense woede, niet onbegrijpelijk aangezien haar echtgenoot permanent vreemdgaat. Hoewel Haynes de wreedheid van Hera niet ontkent, plaatst ze die toch in een breder perspectief met aandacht voor de patriarchale en misogyne verhoudingen van de antieke samenlevingen. Ook bij Afrodite liggen schoonheid en wreedheid dicht bij elkaar. Het moeilijkst vast te pinnen, volgens Haynes, is Artemis die een versmelting is van verschillende personages en daardoor niet voor een gat te vangen is. Naar mijn mening komt dan Demeter het sterkste naar voren in het boek. Onverbiddelijk, onvermurwbaar en compromisloos zet ze alles op alles om haar dochter Persefone terug te zien nadat zij ontvoerd is door Hades. Dit is een verhaal van puur moederlijk doorzettingsvermogen. Hestia daarentegen komt heel wat minder scherp uit de verf, maar Haynes toont aan dat net de meest vlakke van de vrouwelijke Griekse goden zo alomtegenwoordig is dat ze vaak geen expliciete verwijzing nodig heeft. De competitieve Athene is Haynes’ favoriete godin, maar deze godin schuwt geen favoritisme ten opzichte van mannen en kan absoluut niet tegen haar verlies. Als laatsten, maar zeker niet als minsten, komen de furiën nog aan bod. Haynes presenteert hen als meedogenloos, maar essentieel voor het in stand houden van de samenleving. Het is namelijk hun taak om te dienen als ‘stok achter de deur’. Elke samenleving draagt bepaalde onschendbare waarden hoog in het vaandel. De furiën dwingen die waarden af door schendingen ervan genadeloos te wreken.    De stijl van Haynes is vlot en het boek leest als een trein. De lezer wordt af en toe verrast door flarden ironie, humor en persoonlijke reflecties die meermaals een glimlach op het gezicht toveren. Het boek amuseert, maar doet ook reflecteren. Haynes trekt namelijk interessante parallellen naar vandaag en ze ontleedt de verhoudingen tussen goden en mensen en tussen goden onderling en mensen onderling. Ze behandelt de goden als personificaties van deugden, ideeën en gewoontes uit een patriarchale en hiërarchische samenleving en analyseert vervolgens haarscherp de dubbele moraal ervan. Haar presentatie van het verhaal van Arachne en Athene is ontluisterend. Tegelijkertijd is het ook broodnodig. Het is een verhaal van het aan de kaak stellen van grensoverschrijdend gedrag en zelfs ronduit seksueel geweld door de mannelijke goden. Opmerkelijk genoeg wordt het gedrag van de goden niet bestraft door de vrouwelijke Athena, maar wel de overmoed van Arachne die zich wilde meten met de weefkunsten van Athena. Het is niet alleen een verhaal van hoogmoed die voor de val komt, maar van aangedaan (vaak seksueel) onrecht dat niet vergolden kan worden omwille van het (mannelijk) geslacht van de dader(s).                                                     
Haynes’ boek introduceert, vermaakt, analyseert, stelt aan de kaak, verheldert, verduistert, en compliceert. Het is meer dan lezenswaardig. De reden waarom de Griekse tragedies vandaag nog relevant zijn geeft Haynes ons ook nog mee: “in tragedies (wordt) de tol altijd in mensenlevens betaald. Wat er in duizenden jaren ook veranderd mag zijn, dit gaat volgens mij nog altijd op”. (p. 281)

[Jens Van Rompaey - 07/07/2024]