Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Moederkoren Paul Demets 04/11/2025
Paradijs. Een nieuwe versie van Philoctetes van Sophocles (vert. Nathalie Tabury & Gaea Schoeters) Kae Tempest 04/11/2025
Vergeving. Een filosofische verkenning (vert. Ellis Booi) Vladimir Jankélévitch 04/11/2025
Coba Ritsema. Oog voor kleur Maaike Rikhof, Hanna Klarenbeek en Jet Sloterdijk 04/11/2025
Windhandel. Ooggetuigen van vijfhonderd jaar speculatie, euforie en verlies op de internationale beurzen Maarten Biermans 04/11/2025
Mesopotamië. Roman (vert. Tatjana Daan) Olivier Guez 04/11/2025
De kronieken van de dood. Opstand en executies in de Nederlanden Isabel Casteels 04/11/2025
Aesopus. Op de slavenmarkt in de oudheid Christian Laes 04/11/2025
Voor altijd. Een zelfportret in brieven (vert. en inl. Vincent Hunink) Plinius 04/11/2025
in het wit Roderik Six 04/11/2025
Donas, Archipenko & La Section d’Or. Betoverend modernisme Peter J.H. Pauwels & Adriaan Gonnissen (red.) 04/11/2025
Engel van de blauwe stad Carmen van Geffen 04/11/2025
Al wat leeft. De grote en dodelijke wedloop om al het leven te kennen (vert. Edzard Krol) Jason Roberts 27/10/2025
Onmogelijk (ver. Annemart Pilon) Erri di Luca 27/10/2025
Abd. De geschiedenis van slavernij en slavenhandel in de islamitische wereld (vert. Brenda Mudde en Maarten van der Werf) Justin Marozzi 27/10/2025
Deshima. Het dagelijks leven op de Nederlandse handelspost in Japan Anne Sey 27/10/2025
De Hanze. Opkomst en ondergang van een machtig handelsverbond (vert. Ger Meesters) Dick Harrison 27/10/2025
Stad van water en licht. Amsterdam, een geschiedenis in kaarten Kester Freriks en Reinder Storm 27/10/2025
Brancusi – de geboorte van moderne sculptuur. Meesterwerken uit de collectie van Centre Pompidou Ariane Coulondre (red.) 27/10/2025
Altijd te paard Iris Pronk 27/10/2025
12345678910...Laatste

Een week

Jeroen Theunissen
Een week
De Bezige Bij, 2024, 239 blz., EUR 21,99
ISBN: 9789403106526

De heel beknopt gehouden openingsscène van de roman ‘Een week’ beschrijft hoe de 62-jarige Liz, omringd door haar geliefde Sue, haar zoon Dorian en diens vrouw, de schrijver Filip, haar jeugdvriendin Anke, haar moeder Marthe en de hond Barry van dokter Vereecken, ‘droogstoppel met een drupneus’, de prik krijgt toegediend die haar vraag om euthanasie moet waarmaken. Liz neemt het heft in handen, ‘ik zak al weg, maar leef nog.‘ Met de zin ‘ik sta op’ vangt dan een terugblik aan, die aanvangt de dag van haar ‘overlijden’, vrijdag 25 augustus, en vanuit de retrograde waaruit Jeroen Theunissen zijn roman heeft opgebouwd, terugkeert tot zaterdag 19 augustus, een week dus om precies ten zijn. Een mooie en gedurfde optie alleszins van de kant van de auteur om het leven van zijn hoofdfiguur in kaart te brengen, net als de stilistische uitwerking ervan: Theunissen laat de stroom aan gesprekken en gedachtegangen die Liz en de anderen bezighouden, op een overrompelende manier  op de lezer afkomen, met de steeds weer terugkerende wending ‘zegt ze’, ‘zegt hij’, zonder dat daarbij aanhalingstekens worden gebruikt. Het geeft de tekst een kracht mee dat van binnenuit lijkt te komen en de lezer hoe dan ook uitnodigt mee te denken en mee te voelen met de personages. Vooral aan de relatie met Suz wordt veel aandacht besteed: hoe het huwelijk van Liz met Bobbie, haar prof nota bene aan de universiteit, eigenlijk al van in het begin fout is gelopen, hoe Liz daarna Suz heeft ontmoet (‘met jou, zeg ik, had ik even het gevoel dat ik wel echt leefde, intens leefde, heel even’, en hoe ook hier hun relatie sterk onder druk kwam te staan. In wezen gaat het boek ‘Een week’ over relaties, telkens weer over relaties: de vriendschap van Liz met jeugdvriendin Anke, toen alles nog mogelijk leek, de stroeve relatie met haar vader, die pas als Liz wat ouder is de waarheid vertelt over Marthe, haar biologische moeder, de manier waarop Liz omgaat met haar zoon Dorian en diens vriendin  ‘Dingske’ (pas met de dood voor ogen zal Liz de naam van het meisje ook effectief uitspreken). In de marge van deze verbintenissen heeft Theunissen het dan nog over de buurman Kris die dagelijks een pak bloemen uit eigen tuin komt afleveren, en over Filip, een schrijver die worstelt met een writer’s block (‘Ik zit vast in het boek. Het is zo’n zin loze bezigheid. En ik zie het niet meer. We leven hier verdomme in de tijd van de totale waanzin, en hoe kun je dan doen alsof er niets aan de hand is en snel een romannetje schrijven? (…) Weet je wel dat die lui alles kapot gaan maken, alles, alles. Groenlandse ijskappen. Amazonewoud. Kuststroken. Al wat mooi en ongerept was. En ze gaan er geld mee verdienen, massa’s geld, tonnen geld. En de ellende die het zal geven, het is onbegrijpelijk obsceen. En ik ben mijn verbeelding kwijt.’ (p. 160-161) Of hoe het engagement van Jeroen Theunissen ook hier, in een roman over liefde en vriendschap, komt meespelen. ‘Een week’ overtuigt in zijn veelzijdigheid inzake thematiek en in de aanpak die het geheel zoveel meer allure geeft dan een rechttoe rechtaan verteld verhaal. 

[Jooris van Hulle - 07/07/2024]