Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Achter het glas Onno Kosters 01/07/2025
Artus Quellinus. Beeldhouwer van Amsterdam Bieke van der Mark (red.) 01/07/2025
Breken is bouwen. Vijfenzeventig jaar Vijftigers Graa Boomsma 01/07/2025
Het verhaal van Mevrouw Berg. Novellen (vert. Liesbeth Huijer) Ingvild H. Roshoi 01/07/2025
Over antieke wegen, een pelgrimage Rosita Steenbeek 01/07/2025
Napoleon en de paus. Het Concordaat van 1801 Pierre Trouillez 01/07/2025
Verborgen levens. Wat de nieuwste vondsten ons vertellen over de Vikingtijd (vert. Catalien en Willem van Paassen) Eleanor Barraclough 01/07/2025
De lijdende mens. Perspectieven op lijden, schuld en troost bij het boek Job Christophe Vekeman, Désanne van Brederode e.a. 01/07/2025
De ontdekking van de nacht Guy van Hoof 01/07/2025
Leo XIV. Apostel van de vrede Samuel Pruvot 01/07/2025
De mango van Mao. En ander fruit dat geschiedenis schreef (vert. Heijo Alting) Federico Kukso 23/06/2025
Een kwestie van uitvoering. De gemeente Amsterdam onder Duitse bezetting Jeroen Kemperman 23/06/2025
Voor God en den Congo! Het wel en wee van een afvallige Witte Pater (1880-1957) Wilbert Smulders 23/06/2025
De sprong in het licht. Marlow Moss (1889-1958) Florette Dijkstra 23/06/2025
Nog altijd storm (vert. Miek Zwamborn) Peter Handke 23/06/2025
De 44 beste gedichten van de Herman de Coninckprijs 2025 Erwin Jans e.a. 23/06/2025
De kortste geschiedenis van China (vert. Pon Ruiter) Linda Jaivin 23/06/2025
Seks, drugs en rock 'n' roll in Rembrandts tijd Benjamin B. Roberts 23/06/2025
Dievenland. Overleven in de middeleeuwen Janna Coomans 23/06/2025
Best of Buitengewoon Belgisch Bouwen 10. De 50 beste woningen uit 10 jaar ‘Buitengewoon Belgisch Bouwen’ Frank Berckmans en Grégory Mees 23/06/2025
12345678910...Laatste

Een week

Jeroen Theunissen
Een week
De Bezige Bij, 2024, 239 blz., EUR 21,99
ISBN: 9789403106526

De heel beknopt gehouden openingsscène van de roman ‘Een week’ beschrijft hoe de 62-jarige Liz, omringd door haar geliefde Sue, haar zoon Dorian en diens vrouw, de schrijver Filip, haar jeugdvriendin Anke, haar moeder Marthe en de hond Barry van dokter Vereecken, ‘droogstoppel met een drupneus’, de prik krijgt toegediend die haar vraag om euthanasie moet waarmaken. Liz neemt het heft in handen, ‘ik zak al weg, maar leef nog.‘ Met de zin ‘ik sta op’ vangt dan een terugblik aan, die aanvangt de dag van haar ‘overlijden’, vrijdag 25 augustus, en vanuit de retrograde waaruit Jeroen Theunissen zijn roman heeft opgebouwd, terugkeert tot zaterdag 19 augustus, een week dus om precies ten zijn. Een mooie en gedurfde optie alleszins van de kant van de auteur om het leven van zijn hoofdfiguur in kaart te brengen, net als de stilistische uitwerking ervan: Theunissen laat de stroom aan gesprekken en gedachtegangen die Liz en de anderen bezighouden, op een overrompelende manier  op de lezer afkomen, met de steeds weer terugkerende wending ‘zegt ze’, ‘zegt hij’, zonder dat daarbij aanhalingstekens worden gebruikt. Het geeft de tekst een kracht mee dat van binnenuit lijkt te komen en de lezer hoe dan ook uitnodigt mee te denken en mee te voelen met de personages. Vooral aan de relatie met Suz wordt veel aandacht besteed: hoe het huwelijk van Liz met Bobbie, haar prof nota bene aan de universiteit, eigenlijk al van in het begin fout is gelopen, hoe Liz daarna Suz heeft ontmoet (‘met jou, zeg ik, had ik even het gevoel dat ik wel echt leefde, intens leefde, heel even’, en hoe ook hier hun relatie sterk onder druk kwam te staan. In wezen gaat het boek ‘Een week’ over relaties, telkens weer over relaties: de vriendschap van Liz met jeugdvriendin Anke, toen alles nog mogelijk leek, de stroeve relatie met haar vader, die pas als Liz wat ouder is de waarheid vertelt over Marthe, haar biologische moeder, de manier waarop Liz omgaat met haar zoon Dorian en diens vriendin  ‘Dingske’ (pas met de dood voor ogen zal Liz de naam van het meisje ook effectief uitspreken). In de marge van deze verbintenissen heeft Theunissen het dan nog over de buurman Kris die dagelijks een pak bloemen uit eigen tuin komt afleveren, en over Filip, een schrijver die worstelt met een writer’s block (‘Ik zit vast in het boek. Het is zo’n zin loze bezigheid. En ik zie het niet meer. We leven hier verdomme in de tijd van de totale waanzin, en hoe kun je dan doen alsof er niets aan de hand is en snel een romannetje schrijven? (…) Weet je wel dat die lui alles kapot gaan maken, alles, alles. Groenlandse ijskappen. Amazonewoud. Kuststroken. Al wat mooi en ongerept was. En ze gaan er geld mee verdienen, massa’s geld, tonnen geld. En de ellende die het zal geven, het is onbegrijpelijk obsceen. En ik ben mijn verbeelding kwijt.’ (p. 160-161) Of hoe het engagement van Jeroen Theunissen ook hier, in een roman over liefde en vriendschap, komt meespelen. ‘Een week’ overtuigt in zijn veelzijdigheid inzake thematiek en in de aanpak die het geheel zoveel meer allure geeft dan een rechttoe rechtaan verteld verhaal. 

[Jooris van Hulle - 07/07/2024]