Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Anton Verhey en de herontdekking van Herman de Ruyter. Studie naar het drieluik rond Slot Loevestein Perry Pierik (red.) 17/11/2025
Wat ik nog kwijt wil. Een ultiem gesprek Willy Claes en Rik van Cauwelaert 17/11/2025
In de geest van de nazi’s. Twaalf waarschuwingen uit de geschiedenis Laurence Rees 17/11/2025
Katholiek. Het katholieke geloof in de Lage Landen. Een rondleiding Jan-Jaap van Peperstraten 17/11/2025
De gereedschapskist van de Bijbelschrijvers. Hoe verhalen in de Bijbel worden verteld Klaas A.D. Smelik 17/11/2025
Karim Van Overmeire Vervloekt land. In de voetsporen van Vlaamse en Hollandse soldaten van Napoleon in Spanje en Portugal. Uitgeverij Ertsberg, S.l., Karim Van Overmeire 17/11/2025
De Ethiopiërs. Geschiedenis van een eeuwenoude beschaving (vert. Ruud van de Plassche) Steven Kaplan 17/11/2025
Infiltranten. Een eeuw Russische spionage in het Westen Shaun Walker 17/11/2025
Het gezicht van de oorlog, 1937-1946 Martha Gellhorn 17/11/2025
Door de sneeuw. Roman (vert. Ralph Aarnout) Tommie Goerz 17/11/2025
Een gat in het hoofd. Leven en werk van Heere Heeresma Anton de Goede 17/11/2025
Wie is bang van vrouwelijke kunstenaars? Belgische kunstenaressen van 1880 tot nu Christiane Struyven 17/11/2025
In de verte – de lucht. Rein Dufait Christophe Van Gerrewey 17/11/2025
Het kind in de golven (vert. Gerda Rijsselaere) Michel Bussi 17/11/2025
Nederland waterland. Een geschiedenis in 100 oude kaarten Marieke van Delft en Reinder Storm 17/11/2025
Met hangen en wurgen. Een korte wereldgeschiedenis van de doodstraf A. J. van Loon 17/11/2025
Moederkoren Paul Demets 04/11/2025
Paradijs. Een nieuwe versie van Philoctetes van Sophocles (vert. Nathalie Tabury & Gaea Schoeters) Kae Tempest 04/11/2025
Vergeving. Een filosofische verkenning (vert. Ellis Booi) Vladimir Jankélévitch 04/11/2025
Coba Ritsema. Oog voor kleur Maaike Rikhof, Hanna Klarenbeek en Jet Sloterdijk 04/11/2025
12345678910...Laatste

De symfonieën van Gustav Mahler

Jan Auke Walburg
De symfonieën van Gustav Mahler
Noordboek, 2024, 222 blz., EUR 22,90
ISBN: 9789464712117

“Mahler is zijn muziek.” (p. 15) schrijft em. hoogleraar psychologie Jan Auke Walburg. En “de strijd tussen het leven en de dood, of tussen de mens en zijn lot” is een “thematiek die Mahler vaker behandelde” (p.112). Het zijn zeer terechte beweringen die niemand zal tegenspreken. Mahlers ervaringen, zijn turbulente gevoelsleven, zijn passie voor Alma, de dood van een dochtertje, zijn grote liefde voor de natuur, uiteenlopende sonore impressies … alles wat Mahler beleeft, wordt muziek.
De auteur schetst vooreerst een beeld van Wenen ten tijde van Mahler en hangt daarna een kort portret op van de componist zoals hij uit zijn werk naar voor komt. Dan volgt een kort overzicht van wat biografisch aan de symfonieën voorafging waarna de tien symfonieën – dus ook de onvoltooide Tiende – én Das Lied von der Erde een voor een besproken worden. Die bespreking gebeurt heel systematisch: telkens heeft hij het achtereenvolgens over het ontstaan van het werk in biografische context, geeft hij een beknopte analyse van de muziek, gaat het over de betekenis en verschillende mogelijke interpretaties van de symfonie, en behandelt hij kort de ontvangst van het werk door pers en publiek. In een derde deel bespreekt hij tenslotte ‘De waardering van Mahler na zijn dood’ en ‘De plaats van Mahler in de symfonische traditie’. Zijn uiteenzetting lardeert hij met talloze citaten uit brieven en aantekeningen van Mahler zelf en van tijdgenoten.
Af en toe is voor de niet ingewijde de uitleg over vorm en structuur nogal cryptisch en verwarrend, wordt de gebruikte terminologie onvoldoende geduid. Wat te denken bijvoorbeeld van een zin als “De structuur van de finale” – het gaat hier over het vijfde deel van de Zevende – “lijkt op een coda maar voldoet daar niet aan omdat de typische ontwikkelingen ontbreken.” (p. 127)? In welke zin die finale op een coda lijkt en wat die ‘typische ontwikkelingen’ van een coda dan wel zijn, wordt evenwel nergens nader verklaard.
De berg literatuur over Gustav Mahler heeft in de voorbije decennia gigantische proporties aangenomen. Aan al die literatuur die uiteraard grotendeels Engels- en Duitstalig is, voegt dit boek niets nieuws toe, maar in ons taalgebied is het een welgekomen aanwinst die een relatief korte, samenvattende en tegelijk toch diepgravende blik biedt in elf van de meest complexe symfonische werken ooit geschreven.

[Jaak Van Holen - 10/07/2024]