Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Wisselwachter. Amerika-Europa 1933-1945 Geert Mak 26/05/2025
Verfijnde lijnen. Carel de Nerée tot Babberich 1880-1909. Kunst en leven Sander Bink 26/05/2025
De rebelse Romanov. Julie van Saksen-Coburg, de keizerin die Rusland nooit heeft gehad (vert. Robert Neugarten) Helen Rappaport 26/05/2025
De wereld van De Witt. 1625-1672 Marianne Eekhout, Ineke Huysman en Carolyn Mensing (red.) 26/05/2025
Schatten op schrift. 50 manuscripten uit middeleeuws Europa André Bouwman en Irene O’Daly (red.) 26/05/2025
De oorlog in stukjes. Samengesteld door Frank Carmiggelt Simon Carmiggelt 26/05/2025
Tijdlijn van de Tweede Wereldoorlog Adrian Gilbert 26/05/2025
Twist (vert. Karina van Santen en Martine Vosmaer) Colum McCann 26/05/2025
De verdronkene (vert. Arie Storm) John Banville 26/05/2025
Dansen met de vijand. Het oorlogsverleden van mijn tante Roosje Paul Glaser 20/05/2025
Stoplijn Grebbeberg. Standhouden achter de puinhopen Bob Latten en Rob Janssen 20/05/2025
Existentialisme is humanisme (vert. Ger Groot) Jean-Paul Sartre 20/05/2025
Waar ik me voor schaam. Over zwijgen en het doorgeven van schuld Sheila Sitalsing 20/05/2025
De weg naar Macondo. Een reis in verhalen door het mythische literaire universum van Gabriel Garcia Marquez Gabriel Garcia Marquez 20/05/2025
Pelgrimstocht naar Rome. Een alternatieve reisgids voor de eeuwige stad Erik De Smet, Bart Paepen, Saskia van den Kieboom 20/05/2025
De Ondergedoken Camera. Het laatste oorlogsjaar Amsterdam, 1944-1945 René Kok en Erik Somers 20/05/2025
De Rode Koe Hans Depelchin 20/05/2025
ReinAard Tom Lanoye 20/05/2025
Het verhaal van België in 100 beslissende plekken Jos Vandervelden 20/05/2025
De wapenstok en het kruis. De cynische symbiose tussen Poetin en de Russische kerk Lucy Ash 05/05/2025
12345678910...Laatste

Bechamel Mucho

Dimitri Verhulst
Bechamel Mucho
Atlas Contact, 2024, 176 blz., EUR 22,99
ISBN: 9789025476038

Na een poging kaas op basis van moedermelk te commercialiseren, is Alex failliet verklaard, is zijn huis verkocht en is hij gescheiden van zijn vrouw. Dakloos met loonbeslag zoekt hij een job en vindt deze als animator in een clubhotel op Mallorca. De verantwoordelijke voor de animatie denkt met een rijpere medewerker te scoren. Dit is ook het geval. Na de drie weken opleiding komen de eerste gasten toe. Gedurende zijn eerste werkjaar (tot eind september) kent Alex diverse vrouwen: de weduwe Elma, Clarice en haar tachtigjarige moeder, de zangers Cailin Brady, Mariska en haar verdronken peuter, de gescheiden Gerda, Ilona, de stewardess etc. Met deze of gene is de relatie al (seksueel) intenser.
Alex komt immers niet voor als een natuurlijke animator. Clarice ziet ‘Een gewone man, en hier niet op zijn plaats. De vrolijkheid waarmee hij iedereen plezierde leek hem niet te passen. Hij speelde dit gemakkelijk geluk. En hij speelde zo goed en afgemeten dat hij de mensenkenner nog niet wou laten opmerken dát hij speelde. Hij was geen geboren entertainer, dat zag ze meteen. Bovendien was hij te oud om animator te zijn. Hoe oud zou hij zijn geweest? Vijfenveertig? Ouder? Dat was toch geen leeftijd om in een korte broek de clown uit te hangen aan de kruisboogstand!’ (p.21)
De auteur gebruikt dit kader om in zijn typische satirische stijl kritiek te spuien op de consumptiemaatschappij die in dergelijke hotels de mensen enkele weken goedkoop vertier biedt. Jonge alleenstaande moeders ‘verpozen met televisieprogramma’s waarin paren blind aan elkaar worden gekoppeld, onbekende schatten op zolder worden verkocht, dierentuindieren worden gevoederd met een papfles, en waarin beroemde homo’s kledingadvies geven aan mensen met een kleerkast vol upgrades van een keukenschort.’ (p.50) Creatief, fantasierijk proza. Met een scherpe pen creëert de auteur karikaturale personages en situaties. Expressief en expliciet taalgebruik, opsommingen, overdrijvingen met als uitsmijter een  ‘Onepisch vers’, een associatief gedicht van 17 pagina’s beginnend met ‘hier is niks aan ’t handje / aan ’t handje is er niks / dus doe maar verder / met niksdoen / niets wilds in ’t wilde westen / je kan hier lekker vrijen’ (p.157) enzovoort. Het geeft de sfeer van de roman goed weer.

[Stefaan Pennynck - 02/09/2024]