Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Trein naar Kamakura. Japan, een literaire reis Luk van Haute 06/10/2025
De minder bekende broer van Jack (voorw. Rachel Cusk; vert. Roos van de Wardt) Barbara Trapido 06/10/2025
In Nederland gebleven. De geschiedenis van Molukkers, 1951-2025 Henk Smeets en Fridus Steijlen 06/10/2025
The Grand Tour. Bestemming Italië Ariane van Suchtelen (red.) 06/10/2025
De 19 treinen naar Sobibor Elie A. Cohen 06/10/2025
Vier namen. De noodlottige verzetsgeschiedenis van mijn familie Kees Sietsma 06/10/2025
Het bed met de gouden poot (vert. en naw. Brenda Lelie) Zigmund Skujins 06/10/2025
Lois Dodd. Framing the Ephemeral Phil Alexandre, Louise Bjeldbak Henriksen e.a. 06/10/2025
Anderen. Een Drents dorp, de Koude Oorlog en de lange arm van de CIA Emiel Hakkenes 06/10/2025
Begrijp jij Centraal-Europa nog? Op reis door heden en verleden Hans Luiten 06/10/2025
Waarom we vrede willen, maar oorlog voeren. Een geschiedenis van de mensheid Harald Meller, Kai Michel en Carel van Schaik 06/10/2025
Het Spaanse mirakel. Democratisering, modernisering en europeanisering, 1975-2025 Otto Holman 06/10/2025
Frantz Fanon. Een leven in revoluties Adam Shatz 06/10/2025
Ik bepaal! Napoleon en Nederland Hans van Koningsbrugge 06/10/2025
Het zeeheldenboek. Geroemde en verguisde admiraals Ronald Prud’homme van Reine 06/10/2025
Burgers aan de macht. Een geschiedenis van landsadvocaten, raadpensionarissen en Oranjepaladijnen Arnout van Cruyningen 06/10/2025
De middeleeuwen. Een nieuwe geschiedenis Dan Jones 06/10/2025
Blije Kermisdagen. Feesten in de Spaanse en Oostenrijkse Nederlanden (1500-1800) Emma D'haene 06/10/2025
Schijnoffers Daan Heerma van Voss 06/10/2025
Late vader Thomas Rosenboom 06/10/2025
12345678910...Laatste

Het bos en de rivier. Over Anselm Kiefer en zijn kunst

Karl Ove Knausgård
Het bos en de rivier. Over Anselm Kiefer en zijn kunst
Athenaeum - Polak & Van Gennep, 2025, 170 blz., EUR 22,99
ISBN: 9789025318314

Karl Ove Knausgård lezen ervaar ik steeds als een weldaad en wanneer de Noorse schrijver het een boek lang over Anselm Kiefer heeft kan de vreugde niet op. Twee ernstige stervelingen bij elkaar, zo lijkt het, de ene een graver in eigen verleden en ziel, de andere een graver in het verleden en de ziel van Duitsland en bij uitbreiding van heel de mensheid. Kiefer is de kunstenaar die mythe en werkelijkheid in elkaar laat overlopen en Duitsland met de neus op zijn oorlogsverleden duwde. Alleen asgrauw en grijs en de donkere zwaarte van gestold lood konden de gruwel ervan vertolken. Nochtans waren het Kiefers kleurrijke aquarellen die Knausgård zó nieuwsgierig maakten dat hij de kunstenaar wou ontmoeten. Wie was die man die zo’n beladen, monumentale en ongenaakbare werken maakte en tegelijk zo aanraakbaar overkwam in zijn aquarellen?
De schrijver bezocht de kunstenaar verschillende malen en leerde hem kennen als een extraverte, doch ondoorgrondelijke figuur, die zijn ‘binnenwereld’ handig verbergt achter uitgelaten gebabbel en theatrale ensceneringen. Een rusteloos heerschap ook, dat talloze projecten tegelijk heeft lopen en zich graag laat fêteren op recepties en diners. Wie was die schepper die zich als een god ‘tussen hemel en aarde bewoog’ en zich tegelijk als een ‘kindkoning’ gedroeg? Welke verbanden lagen er tussen zijn leven en werk? 
Zeven ontmoetingen lang, gespreid over bijna evenveel jaren en locaties, doet Knausgård erover om enige hoogte te krijgen van Kiefer. In het trage, onderzoekende ritme, zoals we dat van Knausgård gewend zijn, beschrijft hij het moeizaam peilen naar de bron waaruit Kiefers kunst opwelt, en volledig bevredigend wordt het nooit. Kiefer ontwijkt de vragen over zijn werk en laat alleen een inkijk in zijn kinder- en studententijd toe. Precies die ongrijpbaarheid, aangevuld met de beschrijvingen van de ontmoetingen en bedenkingen over wat kunst onderscheidt van de werkelijkheid, maakt dit boekje tot een eerlijke en weerbarstige zoektocht. Een zoektocht die uitkomt bij het bos en de rivier en bij de vaststelling dat Kiefers kunst buiten hem wordt gecreëerd, ‘dat zijn kunst een plaats is, de plaats waar hij naar binnen gaat wanneer hij verf, lood, stro en as laag voor laag op een doek aanbrengt’. 

[Sabine Alexander - 05/05/2025]