Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.
Vanaf het einde van de zeventiende eeuw tot het begin van de negentiende eeuw trokken vooral jonge mannen meestal afkomstig uit de hoge Engelse adel op een avontuurlijke reis. Ze gingen vooral door Frankrijk naar Italië (le petit tour) of zelfs verder naar Egypte en het Heilig Land (le grand tour). Over de adembenemende en leerrijke tocht naar Italië handelt tot 4 januari 2026 een tentoonstelling in het Mauritshuis in Den Haag. Tijdens die reis werden de jonge lui meestal vergezeld van hun privéleerkracht en enkele bedienden. Het was uiteraard de bedoeling om hun kennis uit te breiden, vooral op het gebied van kunst en aardrijkskunde, ook om hun talen wat bij te schaven. Soms ging het gepaard met wat amoureuze avonturen en werden vriendschappen met de plaatselijke adel voor het leven afgesloten. De tentoonstelling spitst zich toe op drie Britse collecties die nogal wat archiefstukken, voorwerpen en kunstwerken dienaangaande bewaren: Holkham Hall, Burghley House en Woburn Abbey. Bij die tentoonstelling hoort een in een stevige harde kaft ingebonden boek, dat enerzijds enkele interessante essays over dit onderwerp en over de geciteerde verzamelingen bevat, anderzijds een volwaardige catalogus met een beschrijving, uitleg en kleurrijke foto van de tentoongestelde stukken en schilderijen. De diverse opstellen en beschrijvingen van de tentoongestelde kunstwerpen, objecten en meegebrachte snuisterijen zijn geschreven door een achttal auteurs onder de leiding van kunsthistorica en museumconservator Ariane van Suchtelen. Persoonlijk werd ik vooral geboeid door het verhaal van de Canaletto-reeks in Woburn Abbey (door hun adjunct-conservator Victoria Poulton), want inderdaad de rijkelui-zonen kochten als souvenir doeken van onder meer Giovanni Antonio Canal, genaamd Canaletto, of lieten zich ter plaatse door kunstenaars portretteren. Minder welgestelden konden dan weer gravures van Venetiaanse taferelen of zichten van de lagunestad aanschaffen. Meteen maken we in dit boek kennis met drie schitterende landelijke domeinen, hun kastelen en hun collecties. Dat deze fraaie uitgave zeker door de inhoud maar ook dankzij vooral de vele kleurenafbeeldingen een aangenaam lees- en kijkboek is geworden, ligt voor de hand. De uitgeverij heeft er zoals gewoonte veel aandacht aan besteed. Een uitgebreide bibliografie, een notenapparaat en een colofon sluiten achteraan het boek af. Tot slot feliciteren we de uitgeverij met opnieuw met deze keurige uitgave die in alle kunstbibliotheken een plaats zou moeten krijgen.
kunsttijdschriftvlaanderen.be gebruikt technische cookies die noodzakelijk zijn voor de werking van de website.