Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.
Esther Freud, dochter van schilder Lucian Freud en achterkleindochter van Sigmund, raakte bekend met haar debuutroman ‘Hideous Kinky’ (1991). Succes was verzekerd na de verfilming van het boek met Kate Winslet in de hoofdrol. ‘Mijn zus en andere liefdes’ kan gelezen worden als een laat vervolg op dat sterk autobiografische debuut. Het chaotische familieleven speelt zich ditmaal niet af in het subtropische Marokko, waar moeder na de breuk met haar man en samen met haar dochters op zoek naar hippie-achtig avontuur naartoe trok. Nu vormen het druilerige Engeland en al even natte uitstappen naar Ierland en Schotland het decor. “Als vrouw denken we terug via onze moeder”, zo wordt Virginia Woolf in het motto vooraan geciteerd. Minnaars en woonplaatsen wisselden elkaar af bij deze vrijgevochten en met liefde getekende vrouw, die met haar uitdagende gedrag haar kinderen wel aan allerlei gevaren blootstelde. Dat bohémiengedrag viel alvast niet in de smaak bij haar traditionele Ierse ouders, die zij bij de aanvang van dit vervolg samen opzoeken. Ierland maakt al gauw plaats voor Schotland waar ze verblijven op het landgoed van armoedige kasteelbewoners. Een commune in Sussex en groezelige flats in Londen zijn later het toneel van Bea’s en Lucy’s jeugd in de herkenbare zeventiger jaren. Popsongs, drugs, verliefdheden, AIDS en ongewilde zwangerschappen horen bij de chaotische jeugd van deze twee zusters op zoek naar aandacht en koestering. De oudere en afstandelijke, vaak afwezige Bea met haar boos-uitdagende en risicovolle gedrag, is een ijkpunt en obsessie voor Lucy. In de chronologische sprongen die deze vertelling maakt, evolueert Lucy van veertienjarig kind naar adolescente, waarbij zij zich, meer dan in ‘Hideous Kinky’, vragen stelt over het gedrag van hun ouders en over hun beider uiteenlopende herinneringen. Dat Esthers zuster een column met haar herinneringen publiceerde was een aanleiding om in deze roman, half fictie, half herinnering, zelf met het verleden in het reine te komen.
kunsttijdschriftvlaanderen.be gebruikt technische cookies die noodzakelijk zijn voor de werking van de website.