Het voorliggende boek verklaart de wording van de consumptiemaatschappij. Hoe we ons vandaag kleden, ontspannen, gezond houden, verwarmen, feesten en eten heeft alles te maken met cruciale jaren toen de coöperatie Vooruit in 1880 in actie schoot. In het boek duikt de Brusselse historicus Peter Scholliers in de geschiedenis van de Gentse coöperatie, een initiatief dat uitgroeide tot een fenomeen en zijn stempel drukte op de Belgische arbeidersklasse. We krijgen een gedetailleerd beeld voorgeschoteld hoe Vooruit zich ontwikkelde van een kleine bakkerij tot een complex netwerk van allerhande winkels en diensten, en hoe het de levens van duizenden arbeidersgezinnen beïnvloedde.
De coöperatie verleidde de leden met haar frappante reclame, uitdijend aanbod en opvallende architectuur. Ze bood een warm thuisgevoel aan mensen die voordien amper meetelden. Door thema’s aan te snijden zoals consumentenklachten en de opkomst van nieuwe producten, geeft schrijver een levendig beeld van het dagelijks leven van de arbeiders in die tijd.
Daarnaast was Vooruit een innoverend bedrijf, dat oog had voor productiekosten, marketing, omzet en verkooptechnieken. Het mengde socialisme met consumptie. Scholliers eindigt zijn verhaal in 1914 op het ogenblik toen de omtrekken van de huidige consumptiemaatschappij vastlagen.
Een vlotte analyse van het commerciële systeem achter de coöperatie Vooruit. Gebaseerd op minutieus bronnenonderzoek en doorspekt met talrijke anekdotes.
Met illustraties, aangename leesletter, eindnoten, bibliografie en register.