Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Bono 65: Zanger, activist, vader, icoon Bart Steenhaut 26/11/2025
Een moderne geschiedenis van de Arabische wereld Roel Meijer 26/11/2025
Houris (vert. Reintje Ghoos en Jan Pieter van der Sterre) Kamel Daoud 26/11/2025
Vooruit kameraden! De rode winkel van de Belle Epoque Peter Scholliers 26/11/2025
Pompejus Occo en het zieke Amsterdam. Over de dreigende ondergang van een zestiende-eeuwse stad Herman Pleij 26/11/2025
Uitdrijven. Een beknopte geschiedenis van het exorcisme Kristof Smeyers 26/11/2025
Dromers. Een koloniaal en een stamhoofd in Belgisch-Kongo Paul van Damme 26/11/2025
Dit is Edith van Leckwijck Karlijn de Jong 26/11/2025
Joris van Severen. Van katholiek naar fascist Christian de Borchgrave 26/11/2025
Angstaanjagend normaal. Over oorlogsmisdadigers, genocideplegers en terroristen Alette Smeulers 26/11/2025
Anton Verhey en de herontdekking van Herman de Ruyter. Studie naar het drieluik rond Slot Loevestein Perry Pierik (red.) 17/11/2025
Wat ik nog kwijt wil. Een ultiem gesprek Willy Claes en Rik van Cauwelaert 17/11/2025
In de geest van de nazi’s. Twaalf waarschuwingen uit de geschiedenis Laurence Rees 17/11/2025
Katholiek. Het katholieke geloof in de Lage Landen. Een rondleiding Jan-Jaap van Peperstraten 17/11/2025
De gereedschapskist van de Bijbelschrijvers. Hoe verhalen in de Bijbel worden verteld Klaas A.D. Smelik 17/11/2025
Karim Van Overmeire Vervloekt land. In de voetsporen van Vlaamse en Hollandse soldaten van Napoleon in Spanje en Portugal. Uitgeverij Ertsberg, S.l., Karim Van Overmeire 17/11/2025
De Ethiopiërs. Geschiedenis van een eeuwenoude beschaving (vert. Ruud van de Plassche) Steven Kaplan 17/11/2025
Infiltranten. Een eeuw Russische spionage in het Westen Shaun Walker 17/11/2025
Het gezicht van de oorlog, 1937-1946 Martha Gellhorn 17/11/2025
Door de sneeuw. Roman (vert. Ralph Aarnout) Tommie Goerz 17/11/2025
12345678910...Laatste

Houris (vert. Reintje Ghoos en Jan Pieter van der Sterre)

Kamel Daoud
Houris (vert. Reintje Ghoos en Jan Pieter van der Sterre)
Atlas, 2025, 408 blz., EUR 24,99
ISBN: 9789026370830

“Begin jaren negentig, toen de islamisten op straat demonstreerden voor het kalifaat, riepen ze ‘De vrouwen naar de keukens!’ alvorens de wapens op te nemen, en toen ze die later moesten neerleggen, verklaarden ze allemaal kok te zijn.” De cynische list was duidelijk: als zelfverklaarde koks konden ze hun handen in onschuld wassen. Kamel Daoud laat in zijn met de Prix Goncourt bekroonde roman ‘Houris’ een zesentwintigjarige Algerijnse vrouw aan het woord. Aube werd als vijfjarige op 31 december 1999 door moslimterroristen (“baardmannen”) de keel overgesneden. Of toch niet helemaal zoals bij haar zus, maar diep genoeg om stemloos en met een tracheacanule te overleven. De roman beschrijft de dag in juni 2018 toen Aube, inmiddels een door imams gewantrouwde kapster, terugkeert naar haar geboortedorp, waar destijds zo’n vierhonderd bewoners werden afgeslacht. Islamisten hadden de verkiezingen gewonnen maar de militaire erfgenamen van de onafhankelijkheidsstrijd tegen de Fransen bleven aan de macht. Een tien jaar durende beestachtige burgeroorlog met ontvoeringen, verkrachtingen en onthoofdingen en met vierhonderdduizend slachtoffers was hiervan het gevolg. Toen de rust weerkeerde legden de militairen als “nationale verzoening” een zwijgplicht op. Herinneringen aan het bloedbad waren voortaan onpatriottisch en worden nog steeds strafrechtelijk vervolgd. Alleen de roemrijke onafhankelijkheidsstrijd tegen de Fransen mocht een plaats krijgen in het collectieve geheugen. Het kolonialisme moest de eeuwige boeman blijven. De broedermoord had nooit plaatsgehad. Aube bezit naar eigen zeggen een binnen- en een buitentaal. De buitentaal van de gemeenschap is samen met haar geteisterde stembanden monddood gemaakt. Blijft de vurige binnentaal over, die haar verbindt met de lezer en met haar ongeboren baby. Zij besluit op het eind van haar terugreis haar kind door middel van een abortus van toekomstig ongeluk te vrijwaren. Vrouwen waren nu eenmaal de grootste slachtoffers van deze “broedermoord”. Een centraal beeld in de roman is dat van het offer. Het kelen van een ram verving voor Abraham of Ibrahim het offer van zijn zoon. In de ogen van de islamitische terroristen zijn de Algerijnse vrouwen niet meer dan slaven of schapen. Schaamte over de moordpartijen of het ongemakkelijke besef dat deze misogyne mentaliteit dieper in het gemeenschappelijke bewustzijn verborgen zit dan deze uitbarsting van geweld laat vermoeden, verklaart dit zwijgen bij gebrek aan catharsis. De reis van Aube wordt onderbroken door het levensverhaal van haar reisgezel Aïssa, de analfabete zoon van een boekhandelaar die nog slechts Korans en kookboeken mocht verkopen, en dat van Hamra, een ontvoerde en verkrachte jonge vrouw die zich, hoewel een ondubbelzinnig slachtoffer, nog altijd als “terrorist” moet verschuilen. Kamel Daoud kreeg de Prix Goncourt voor deze overrompelende roman, maar in Algerije wordt hij uitgespuwd als een nestbevuiler en is hij persona non grata. Dat Daoud het verhaal van Aube bij een patiënte van zijn echtgenote zou gehaald hebben, zorgde in Frankrijk voor een nieuwe polemiek. Maar voor Kamel Daoud is zijn roman geen biografisch fait divers maar het tot fictie verwerkte “verdriet van Algerije”.

[Johan De Haes - 26/11/2025]